Paul Verheijen

ALBRECHT DÜRER

Hiëronymus

Humanist

Kerkvader Hiëronymus wordt gewoonlijk afgebeeld als kardinaal of eremiet of een combinatie van beide.
Omdat Albrecht Dürer meer sympathie had voor Luther dan voor paus Leo X, maakte hij van Hiëronymus een humanist.
Dürer is innovatief, omdat hij de kerkvader hier presenteert als een oude wijze man, melancholisch mediterend over de dood en de onvoorziene toestand van de mens.
Zijn blik reikt naar ons en dompelt de kijker onder in deze oefening in wijsheid.
Dürer schilderde het tijdens zijn reis naar de Lage Landen in 1520-1521 en schonk het aan Rui Fernandes de Almada die secretaris was van een Portugees pakhuis in Antwerpen.
Het Albertina in Wenen en het Dahlem Museum in Berlijn bezitten samen vier voorbereidende tekeningen voor deze compositie.

Buidelboek

Voor Hiëronymus schilderde Dürer een zogenaamd buidelboek, een boek met een leren omslag dat aan een riem gehangen kon worden.
De omslag ligt gevouwen tussen de papieren pagina's als een soort bladwijzer. In dit geval betreft het een omslag van bont en dat is uniek te noemen.
Het is onbekend waarom deze omslagen van bont werden gemaakt.
Verwijst zo'n omslag naar eenvoud of juist niet?
Wil Dürer een link leggen met Hiëronymus' vaste attribuut de leeuw?
Albrecht Dürer (1471-1528)
Sint Hiëronymus (1521)
Olieverf op eikenhout, 60 x 49 cm
Lissabon - Museo Nacional de Arte Antiga
2016 Paul Verheijen / Nijmegen