Paul Verheijen

GOYA

Zwarte schildering

La Quinta del Sordo

De veertien muurschilderingen die dit huis waar Goya woonde, decoreerden, zijn bekend geworden als de Pinturas Negras, de zwarte schilderijen, omdat hij zoveel donkere pigmenten en zwarten gebruikte en ook vanwege hun sombere onderwerp.
Hij maakte deze schilderijen aan het eind van zijn leven in een periode waarin hij steeds meer last kreeg van slechthorendheid en depressies.
De naam verwijst niet alleen naar de kleuren, of beter gezegd de kleurloosheid van de schilderijen die vooral gemaakt zijn in de kleuren zwart, grijs en bruin, maar ook naar de terugkerende thema's.
Tijdens de gruwelen van de Napoleontische oorlogen die Spanje veel schade hebben toegebracht, raakte Goya verbitterd en begon hij zich meer en meer van de mensheid af te keren.
Bovendien leefde hij in voortdurende angst om spoedig te sterven, hij had al tot twee keer toe een zware ziekte overleefd en was erg bang voor een terugslag.
Het privé en intieme karakter van dat huis stelde de kunstenaar in staat zich met grote vrijheid uit te drukken.
Hij schilderde rechtstreeks op de muren in wat een gemengde techniek moet zijn geweest, aangezien chemische analyse het gebruik van oliën in deze werken onthult.
De baron die La Quinta del Sordo in 1873 verwierf, liet de schilderijen op canvas zetten.
De werken leden enorm in het proces en verloren een grote hoeveelheid verf.
Uiteindelijk schonk de baron de veertien schilderijen aan de staat en werden ze naar het Prado Museum gestuurd, waar ze sinds 1889 te zien zijn.

Het onderwerp Judit werd al in de renaissance, toen bijbelse thema's gepaard gingen met mythologische thema's, geassocieerd met Saturnus die zijn zoon verslindt.
In beide gevallen kunnen ze te maken hebben met de angst om de macht te verliezen, wat is gebeurd met de Assyrische generaal Holofernes.
Dit lijkt erop te wijzen dat Goya de Zwarte Schilderijen met vooropgezet plan heeft geschilderd.
Ondanks de vele verklaringen van kunsthistorici blijven deze werken mysterieus en raadselachtig, maar laten ze veel zien van de esthetische problemen en morele overwegingen die in Goya's werken naar voren komen.
Francisco José de Goya y Lucientes (1746-1828)
Judit y Holofernes (1820-23)
Gemengde techniek op muur overgebracht op doek
Madrid - Prado
2016 Paul Verheijen / Nijmegen