Paul Verheijen

PERUGINO

Verrijzenis

Dit paneel schilderde Perugino voor de kerk San Francesco al Prato in Perugia.
Het werk volgt een typisch schema van Perugino's kunst.
De goddelijkheid, in dit geval de verrezen Christus, wordt afgebeeld binnen een mandorla die het bovenste deel van het schilderij beslaat, onder engelen.
Het onderste deel toont, boven een landschap op de achtergrond, de open sarcofaag en verschillende Romeinse soldaten, van wie er drie slapen en één wordt gewekt door het wonder.
De figuur van Christus met het verrijzenisbanier heeft de typische harmonie en zachtheid van Perugino's volwassen werken, met een gedetailleerde borst en een helder kleed met diepe plooien.
De twee engelen aan zijn zijden zijn symmetrisch en werden met hetzelfde karton geschilderd dat Perugino en zijn atelier ook in andere werken gebruikte.
Op de sarcofaag is de afdekplaat correct geschilderd volgens de geometrisch perspectief.
Opmerkelijk is de fantasierijke helm van de linker soldaat.

Volgens sommige kunsthistorici heeft Rafaël, toen assistent van Perugino, een belangrijke rol bij de uitvoering van de verrijzenis gehad, een mening die echter door andere wordt verworpen.
Pietro di Christofano Vannucci, genaamd Perugino (1450-1523)
Resurrezione di San Francesco al Prato (circa 1499)
Olieverf op paneel, 233 x 165 cm
Rome - Vaticaanse Musea - Pinacoteca
2016 Paul Verheijen / Nijmegen