Nieuw genre
Met de opkomst van nieuwe genres worden in de loop van de 16e eeuw de religieuze scènes letterlijk naar de achtergrond verdrongen. Het stilleven op de voorgrond komt meer en meer centraal te staan. Dat is ook het geval op dit schilderij van Joachim Beuckelaer. Hij schilderde een enorme hoeveelheid ingrediënten voor een overdadige maaltijd: groenten, vruchten, noten, gevolgelte en een groot stuk vlees. Ook het tafellinnen en vaatwerk zijn uitgestald.
Op dit werk zijn de woorden van Karel van Mander in zijn Schilderboek toepasselijk:
Hij legde zich vooral toe op keukeninterieurs en maakte zo voor de muntmeester van Antwerpen een prachtig stuk dat hem was opgedragen voor een veel te lage prijs. Bovendien maakte de muntmeester hem het werk iedere dag zwaarder: hij bracht elke dag iets nieuws mee om na te schilderen. Het stuk raakte zo overvol met allerlei gevogelte, vis, vlees, groente en vruchten, dat Beuckelaer er geen boterham aan kon verdienen.
Slechts heel klein, rechts op de achtergrond, zijn Christus en de Emmaüsgangers geschilderd. Het breken van het brood is binnen het verhaal van de Emmaüsgangers het kernmoment. Het brood is op het schilderij wel aanwezig, maar we moeten goed zoeken om het te vinden: in de linkerbovenhoek staat een mand met broden verdekt opgesteld.
|