Paul Verheijen

SALVADOR DALI

Jakobus Maior

Wetenschap en religie

Salvador Dali beeldt Jakobus (Maior) af als ridder op het witte paard.
Of het hier om een visioen, een kosmisch teken of een fantoom gaat, is bij Dali vaak onduidelijk.
Het zwaard van Jakobus is geworden tot een bijna niet meer zichtbare crucifix met het corpus van Christus die ten hemel lijkt te varen.
Jakobus zwaait, uit de zee opstijgend en schrijlings zittend op een witte hengst, triomfantelijk met dit enorme kruisbeeldzwaard.
Bij de genitaliën van het paard zien we een persoonlijk tintje van de schilder: uit de vier bloemblaadjes van een jasmijnbloem barst een atoomwolk.
De geur van jasmijn was een van de favoriete aroma's van Dali en de jasmijn plaatste hij op zelfportretten soms ook achter zijn oren of op de uiteinden van zijn legendarische snor.
Dali was zeer geïnteresseerd in de toen nieuwe ontdekkingen van de nucleaire fysica.
Hij was ervan overtuigd dat wetenschap en christendom meer gemeen hadden dan eerder werd gedacht.

Paard en ruiter bevinden zich onder het staketsel van een gotisch kerkgewelf met op de sluitstenen de bekende jacobsschelp.
Verwijst de zichtbare linkervoet van Jakobus naar de bedevaarten?

Rechtsonder beeldde Dali zijn vrouw Gala af in een soort monniksgewaad dat ook haar hoofd deels bedekt.
Salvador Dali (1904-1989)
Santiago El Grande (1957)
Olieverf op doek, 408 x 305 cm
Frederiction - Beaverbrook Art Gallery
2016 Paul Verheijen / Nijmegen