Zit er een diepere betekenis achter de anachronistische elementen in de hier tentoongestelde schilderijen?
Waren de kunstenaars van de Nederlandse renaissance stiekem verzetshelden of moesten ze gewoon een opdracht uitvoeren? Deze expositie probeert een antwoord te geven op deze vragen via vele werken van Pieter Brueghel de jonge tot de grote kunstenaars van de Vlaamse barok in de 17e eeuw. Hieronder drie werken uit de expositie. |
Pieter Brueghel de jonge (1564-1638) of omgeving
Bekering van Saulus (±1590) Olieverf op paneel, 123 x 145 cm Maastricht - Bonnefantenmuseum |
Pieter Brueghel de jonge (1564-1638) of werkplaats
Landschap met kruisdraging (±1605) Olieverf op eiken paneel, 120 x 170 cm Maastricht - Bonnefantenmuseum Brueghel transponeert de kruisweg van Christus op dit werk naar zijn eigen tijd. Christus met het kruis op weg naar Golgota loopt langs een anachronistisch geplaatst kruisbeeld met een de voet een katholieke non. Twee soldaten te paard die Christus voorafgaan, dragen de banier met de adelaar van het huis Habsburg van de keizer van het Heilige Roomse Rijk en zijn in het rood gekleed, de kleur van de katholieke ordetroepen in de tijd van Brueghel. Een ruiter in het rood gekleed achter Christus lijkt op de hertog van Alva en de soldaten te paard die Christus voorafgaan dragen Spaanse helmen. Levert Brueghel op deze manier misschien ook satirische kritiek op de overheid die in zijn tijd nogal wat religieuze hervormers naar de brandstapel stuurde? |
Jacob Jordaens (1593-1678)
Kruisdraging (1657) Olieverf op doek, 239 x 175 cm Maastricht - Bonnefantenmuseum |
2016 Paul Verheijen / Nijmegen |