Paul Verheijen

MORETTO DA BRESCIA

Annunciatie

Stille dialoog

De wonderbaarlijke verschijning van de aartsengel Gabriël aan Maria en de aankondiging van de geboorte van Christus veranderen bij Moretto da Brescia in een soort stille dialoog vol devotie.
De blikken en handelingen van de twee hoofdrolspelers vertonen dezelfde rustige sereniteit als die waarmee het landschap is gekleurd.
Dat ontvouwt zich op de achtergrond in een opeenvolging van blauwe vertes.

Rafaël & Marco Dente

Dit paneeltje van Moretto is een voorbeeld van de vele werken die hij maakte met figuren ten halve lijve.
Hij haalde zijn inspiratie uit een gravure van Marco Dente da Ravenna (1493–1527) (afbeelding rechts; New York - MET).
Dente baseerde zich op zijn beurt weer op een tekening van Rafaël (afbeelding links; Parijs - Louvre), maar plaatste Gabriël en Maria dichter bij elkaar.
Dat laatste doet ook Moretto.
Details als het golvende haar van de engel dat wordt bijeengehouden door een bloemenkrans en het kledingstuk dat bij de schouderbladen bolt (vanwege het vliegen) zijn op deze gravure / tekening gebaseerd.
Ook de onderdanige houding van Maria lijkt Moretto te hebben gekopieerd.
Moretto laat hiermee zien goed op de hoogte te zijn van de grote cultuurcentra van de renaissance.
Moretto da Brescia (Alessandro Bovicino) (±1498-1554)
Annunciatie (1535-40)
Olieverf op paneel, 39 x 55 cm
Brescia - Pinacoteca Tosio Martinengo
2016 Paul Verheijen / Nijmegen