De Siënese kunstschilder en beeldhouwer Domenico Beccafumi werkte in een maniëristische stijl twee wonderbaarlijke gebeurtenissen uit het leven van zijn stadgenote Caterina uit.
Uit het vooroverhangende kruisbeeld raken vier stralen beide handen, zijde en voeten (onder het habijt) van de begeesterde Caterina en laten haar delen in de pijn van Christus aan het kruis. Beccafumi concentreerde zich niet zozeer op de wonden, maar vooral op de vervoering van Caterina.
In de dagen van Caterina werd de communie alleen uitgedeeld aan de kerkgangers bij bijzondere gelegenheden.
Het is dus zeer opmerkelijk dat Caterina hier de hostie krijgt en nog wel van Christus zelf die Beccafumi heeft geschilderd als een gevleugeld hemels wezentje.
Het werk van Beccafumi betreft vooral bijbelse en mythologische thema's.
Hij geldt wel als de laatste grote kunstenaar uit de bloeiperiode van Siena.
In Siena is veel van zijn werk te bezichtigen, behalve de twee hier afgebeelde schilderijen die zich in Los Angeles bevinden.
Domenico Beccafumi (1484/6-1551)
Stigmatisatie van Caterina van Siena (1513-14) (links)
Wonderbaarlijke communie van Caterina van Siena (1513-14) (rechts)
Olieverf en bladgoud op paneel, 29 x 42 cm elk
Los Angeles - J. Paul Getty Museum