Paul Verheijen

CATERINA VAN SIENA

Geschilderd door een stadgenoot

Maniërisme

De Siënese kunstschilder en beeldhouwer Domenico Beccafumi werkte in een maniëristische stijl twee wonderbaarlijke gebeurtenissen uit het leven van zijn stadgenote Caterina uit.
Niet vijf - zoals in de Legenda Maior - maar slechts vier stralen uit het vooroverhangende kruisbeeld raken de begeesterde Caterina en laten haar delen in de pijn van Christus aan het kruis.
Beccafumi concentreerde zich niet zozeer op de wonden, maar vooral op de vervoering van Caterina.

In de dagen van Caterina werd de communie alleen uitgedeeld aan de kerkgangers bij bijzondere gelegenheden.
Het is dus zeer opmerkelijk dat Caterina hier de hostie krijgt en nog wel van Christus zelf die Beccafumi heeft geschilderd als een gevleugeld hemels wezentje.

Het werk van Beccafumi betreft vooral bijbelse en mythologische thema's.
Hij geldt wel als de laatste grote kunstenaar uit de bloeiperiode van Siena.
In Siena is veel van zijn te bezichtigen, behalve dan de twee hier afgebeelde die zich in Los Angeles bevinden.
Domenico Beccafumi (1484/6-1551)
Afbeelding links: Stigmatisatie van Caterina van Siena (1513-14)
Afbeelding rechts: Wonderbaarlijke communie van Caterina van Siena (1513-14)
Olieverf en bladgoud op paneel, 29 x 42 cm elk
Los Angeles - J. Paul Getty Museum
2016 Paul Verheijen / Nijmegen