Complexe productieSigmund Freud schreef tussen 1934 en 1938 het driedelige werk Der Mann Moses und die monotheistische Religion.Dat begint als volgt: Een volk de man te ontzeggen, die het eert als de grootsten van zijn zonen, is niet iets dat men lichtvaardig onderneemt - in het bijzonder niet indien men zelf tot dat volk behoort.In 1938 bracht Dali een bezoek aan Freud in Londen die vanwege zijn onderzoek naar het onderbewuste, naar dromen, was uitgegroeid tot een soort goeroe van surrealistische schilders zoals Dali. Zo'n 35 jaar later kreeg hij het verzoek een luxe, Franstalige editie van dit werk van Freud te illustreren. Dali maakte daarvoor gebruik van een uitzonderlijke techniek. Allereerst schilderde hij vijf aquarellen, waarvan zowel links als rechts een middenvlak open werd gelaten. Vervolgens werden de aquarellen verticaal in tweeën gesneden en met een lithografische techniek gedrukt. Daarna graveerde hij in de open gelaten middenvlakken met een zwarte stift een afbeelding. Naar eigen zeggen had Dali voor dit onderdeel goudplaten gebruikt, een materiaal waar hij zich graag mee in de kijker zette. Tenslotte werden de voorstellingen gedrukt op een ondergrond van lamsleer. Dali zorgde voor een luxe, passende foedraal in de vorm van een cassette met een verzilverd reliëf met de voorstelling van Mozes naar het beeld van Michelangelo in de San Pietro in Vincoli in Rome. |
ControversieelDe betekenis van de tien voorstellingen is moeilijk omdat ze zijn gebaseerd op de visie van Freud en niet zozeer op de Bijbel.Freuds visie op Mozes was hoogst controversieel en hij was zich daar ook van bewust, zoals het citaat hierboven al duidelijk maakt. Hij herschreef de geschiedenis van het joodse volk en zijn God door te beweren dat Mozes geen jood, maar een Egyptenaar was. In Egypte had Achnaton, Amenhotep IV, Echnaton of Akhenaten (of nog andere schrijfvarianten) in de 14e eeuw VGJ de Egyptische godenwereld terugbracht tot één god. Zijn opvolgers verwierpen daarna dit monotheïsme weer. Een aantal Egyptenaren - onder wie Mozes - blijft zijn monotheïstische leer trouw, maar ziet zich wel genoodzaakt uit Egypte te vertrekken naar Kanaän samen met wat getrouwen en een aantal Semitische stammen. Aldaar wordt hij - nog steeds volgens Freud - vermoord door het nieuwe volk dat hij bijeen had gebracht. Later smelt dit volk van Mozes samen met stammen die het ontmoet in de Sinaïwoestijn en die JHWH vereren, een god die zich in vuur manifesteert (Exodus 19,16-20). Twee volkeren en twee goden smolten volgens Freud dus samen tot één God en één volk. |
De 5x2 illustraties01-02
In de eerste twee illustraties verwijst Dali naar het polytheïsme van Egypte waarvan Mozes afstand neemt.
|
03-04
Ook in dit beeldenpaar wordt de ondergang van de oude Egyptische religie verbeeld.
|
05-06
Links een verwijzing naar de doortocht door de Rietzee.
|
07-08
Links zien we een figuur met twee hoofden met daarboven het Ankh-kruis.
|
09-10
Op de voorstelling links zijn tegen de flanken van de berg Sinaï de helften van twee oude mannen getekend, gescheiden dorr een lavastroom van bloed.
|
Salvador Dali (1904-1989)
Moïse et la Monothéisme (1974-75) Collectie Richard en Maria Ann Mayer - Kunstgalerien Böttingerhaus Bamberg) |
2016 Paul Verheijen / Nijmegen |