Ruim veertigDe rooms-katholieke kerk kent ruim 40 zaligen en heiligen met de naam Felix.Buiten Nederland kennen we Felix als Feliu, Felice, Felío. De naam betekent 'vruchtbaar, gelukkig' en nogal wat personen herdoopten hun niet-christelijke naam tot Felix nadat zij zich tot het christendom bekeerd hadden, of kozen hem als pausnaam. |
Vier pausen
|
Nola / in PincisVan enkele Felix-heiligen overlappen de verschillende legendes elkaar verwarrend, omdat het gaat om drie mannen die verbonden zijn met de plaats Nola ten oosten van Napels.
Hij kent de hierboven genoemde verwarring mogelijk ook, maar lost die op door te vertellen over twee broers die allebei Felix heten. Bij de eerste broer vermeldt hij dan een legendevariant. Die broer verbindt hij met 'In Pincis', zowel vanwege een begraafplaats van die naam bij Nola als vanwege het woord subula, 'els', de rechte of gebogen priem met name bij schoenmakers in gebruik, waarmee broer 1 gemarteld werd. Beide broers kwamen volgens De Voragine overigens uiteindelijk vredig aan hun einde. Felix heeft de bijnaam in Pincis, ofwel naar de plaats waar hij begraven ligt ofwel naar de priemen waarmee hij, naar men beweert, gemarteld is, want pinca betekent priem. Het verhaal gaat dat hij leraar was en erg streng voor zijn leerlingen. Hii werd door de heidenen gegrepen en toen hij vrijmoedig Christus beleed, werd hij uitgeleverd aan de knapen die hij zelf had onderwezen. Dezen brachten hem met schrijfstiften en priemen om het leven. Toch beschouwt de kerk hem niet als een martelaar, maar als een belijder. Telkens als hij bij een afgodsbeeld werd gebracht om het een offer te brengen, blies hij ertegen en onmiddellijk viel het in in stukken. |
Met AdauctusDe Voragine wijdt verder nog een kort hoofdstuk aan Felix en Adauctus (feestdag 30 augustus).Hier zijn niet te missen overlappingen te lezen. Felix, een priester, en zijn broer, eveneens Felix genaamd en ook priester, moesten voor Diocletianus en Maximianus verschijnen. De oudste van de twee werd naar de tempel van Serapis gebracht om daar te offeren, maar hij blies het beeld in het gezicht en het viel ogenblikkelijk in stukken. Zo werd hij ook naar het beeld van Mercurius gevoerd; hij blies ertegen en ogenblikkelijk viel het in stukken. De derde keer werd hij naar het beeld van Diana gebracht en deed het nog een keer. Hij werd op het folterpaard gepijnigd en daarna, de vierde keer, voerde men hem naar een aan de afgoden gewijde boom, om daar te offeren; hij knielde neer en bad, blies tegen de boom en wierp hem om met wortel en al, en door het neerstorten van de boom verpletterde hij het beeld met het altaar en de tempel. Toen de prefect dit hoorde, gaf hij bevel hem ter plaatse te onthoofden en zijn lichaam aan wolven en honden prijs te geven. Toen sprong er ineens iemand naar voren die vrijmoedig verkondigde dat hij christen was. De twee kusten elkaar hartelijk en werden samen onthoofd. De christenen kenden de naam van die tweede niet en noemden hem 'De Toegevoegde' *, omdat hij zich bij sint Felix had gevoegd om de martelaarskroon te ontvangen. De christenen begroeven hen in de kuil die de boom had achtergelaten. Toen heidenen hen wilden opgraven, werden ze onmiddellijk door de duivel gegrepen. |
2016 Paul Verheijen / Nijmegen |