Paul Verheijen

MATI KLARWEIN

Annunciatie

Provocerend?

Dit werk van de Duits-Franse kunstenaar Mati Klarwein toont Maria als liggende zwarte vrouw, omgeven door een enorme hoeveelheid vruchtbaarheidssymbolen.
De engel Gabriël komt schrijlings zittend op een conga aangevlogen en is fel rood gekleurd met blauwe tatoeages.
De conga staat symbool voor een aankondiging wanneer we denken aan Afrikaans tromgeroffel.
De blauwgroene baai onder de conga is de Cala Deia op Palma de Mallorca, gezien vanaf het toenmalige huis van Klarwein aldaar.

Met de rechterwijsvinger wijst Gabriël naar boven naar de alef, א, de eerste letter van het Hebreeuwse alfabet, symbool voor God die aan het begin staat van alles.
Maria is gemodelleerd naar de vriendin van Klarwein afkomstig uit Guadeloupe.
De duif voor haar kruis suggereert Maria's maagdelijkheid.

Aan de linkerkant zijn, achter een zelfportret van Klarwein, drie Wodaabe schoonheidsdansers afgebeeld die misschien de Driekoningen vertegenwoordigen.
Aan het einde van het regenseizoen houdt de Wodaabe-bevolking van Niger een jaarlijkse zevendaagse rituele viering, waar de mannen deelnemen aan een reeks schoonheidsdansen die uitsluitend door vrouwen worden beoordeeld.
Tijdens de week kiezen de vrouwen de meest begeerlijke man uit.
Als onderdeel van het ritueel versieren Wodaabe-mannen hun gezichten om de vrouwelijke toeschouwers aan te spreken.
Een man die het ene oog stil kan houden terwijl hij het andere rolt, wordt vooral aantrekkelijk geacht voor het vrouwelijk oordeel .

Tijdens zijn verblijf in New York begin jaren 60 van de vorige eeuw had Klarwein - naar hij zelf beweerde - een obsessieve passie voor het vrouwelijk lichaam.
Hoewel de titel van het werk, gecombineerd met de weergave van de Maagd Maria als een wulps sensueel zwart meisje, onze voorstelling van een Annunciatie ernstig op de proef kan stellen en als provocerend kan worden aangemerkt, kan het ook worden gezien als een visuele viering van het leven op aarde in al zijn rijkdom en diversiteit.
Muziek, geur, seks en sensualiteit, kleur, smaak, textuur, de erotiek van bloemen, de sensualiteit van steen, de natuurlijke schoonheid van landschappen en van alle soorten natuur zijn hier allemaal vertegenwoordigd.

Carlos Santana

Klarwein heeft in zijn leven veel albums voor popmuzikanten ontworpen.
In 1970 werd Annunication bewerkt tot hoes van Abraxas, het tweede album van Santana.
Years later Carlos Santana saw a reproduction of the Annunciation in a magazine and wanted it for the cover of his all time best selling Abraxas album. It did me a world of good. I saw the album pinned to the wall in a shaman's mud hut in Niger and inside a Rastafarian's ganja hauling truck in Jamaica. I was in good global company, muchissimas gracias, Carlito!
(Mati Klarwein - Collected Works 1959-1975)
(Abdul) Mati(as) Klarwein (1932-2002)
Annunciation (1961)
Olieverf en tempera op doek, 129 x 88 cm
2016 Paul Verheijen / Nijmegen