Ananias drie keerIn de Handelingen van de apostelen treden drie personen op met de naam Ananias ('JHWH is genadig').1 - De eerste die door schrijver Lucas ten tonele wordt gevoerd behoorde tot de gemeenschap van de eerste christenen in Jeruzalem. Allen die tot geloof gekomen waren, leefden eendrachtig samen. Geen van hen beschouwde zijn bezittingen als zijn persoonlijk eigendom, want ze hadden alles gemeenschappelijk. De apostelen bleven met grote kracht getuigen van de opstanding van de Heer Jezus, en God begunstigde allen rijkelijk. Niemand onder hen leed gebrek: wie een stuk grond of een huis bezat, verkocht het, bracht de opbrengst naar de apostelen en legde die aan hun voeten neer, waarna het geld naar behoefte onder de gelovigen werd verdeeld. Een van hen was Josef, een Leviet uit Cyprus, die van de apostelen de bijnaam Barnabas had gekregen, wat in onze taal ‘zoon van de vertroosting’ betekent. Hij bezat een akker, die hij verkocht, waarna hij het geld naar de apostelen bracht.2 - De tweede Ananias is een christen in Damascus die van God de opdracht krijgt de blindheid van Saulus/Paulus te genezen (Handelingen 9,10-18, en verder in de woorden van Paulus zelf Handelingen 22,12-16). Zie Cappella Paolina 3 - En de laatste Ananias over wie we kunnen lezen in Handelingen 23 en 24 is hogepriester van de tempel in Jeruzalem en een verwoed tegenstander van Paulus' pogingen het joodse volk te bekeren. |
Moreel voorbeeldDe schilderkunst moest wat Gerard de Lairesse en zijn classicistische tijdgenoten betreft de toeschouwer een moreel exemplum voor ogen stellen.Voor verhalende voorstellingen kon hij putten uit de overvloedig rijke bron van de Bijbel, klassieke mythologie en antieke geschiedenis. Om de in zo'n geschiedenis besloten zedenles goed over te brengen, moest volgens hem het bewuste tafereel 'leesbaar' zijn en de kijker overtuigen. Alles moest kloppen en de wijze waarop de personages hun rol spelen en op het gebeuren reageren, moest geloofwaardig zijn. Verder moesten de kleding en lichaamshoudingen volledig afgestemd zijn op de figuren, omstandigheden en in het bijzonder de tijd en de plek. De Lairesse heeft op het hier afgebeelde schilderij de eerste Ananias als onderwerp. In en voor een grote majestueuze ruimte heeft hij alle figuren verdeeld. De kijker waant zich één met de geschrokken omstanders Ananias ligt al dood op de grond terwijl Petrus met een groot boek onder zijn arm hem zojuist vermanend heeft toegesproken. Het is mij niet duidelijk of de persoon rechts reeds een lijkkist bij zich draagt, hoewel die voor dat doel te klein lijkt te zijn. |
Gerard de Lairesse (1640-1711)
De dood van Ananias (±1680) Olieverf op doek, 62 x 80 cm Kassel - Gemäldegalerie Alte Meister |
2016 Paul Verheijen / Nijmegen |