PoëzieDe 'Parnassus' verheerlijkt het schoonheidsidee. Apollo zit op een top van de Parnassus bij de bron Castalia. Hij is omringd door negen Muzen en door achttien dichters.Al de vermaardste dichters zijn daar levensecht afgebeeld, zowel die uit de oudheid als die uit de moderne tijd, tot aan Rafaëls eigen tijd toe, deels gekopieerd van standbeelden, deels van penningen en vooral van oude schilderingen, maar ook wel, als ze nog in leven waren, rechtstreeks door Rafaël geportretteerd.Apollo speelt op een lira da braccio die in plaats van de gebruikelijk zeven snaren in de klassieke iconografie nu negen snaren telt (vanwege de negen Muzen?) en door hem op de arm wordt vastgehouden. Rafaël haal de zijn inspiratie voor de scène zowel uit vroege christelijke afbeeldingen van het Paradijs als uit voorstellingen van dichters die zich verzamelen in Romeinse tuinen en parken. De Parnassus is te beschouwen als een lofrede op een translatio litterarum, in dit geval een overdracht van alle grote poëzie uit het verleden naar het Rome van paus Julius II. Daardoor groeiden stad en paus tegelijkertijd uit tot het centrum van de dichtkunst. Het Vaticaan wordt beschouwd als de plaats van een antiek heiligdom van Apollo. De naam mons Vaticanus is afgeleid van het vaticinium (profetie) van vates, zieners, die daar bijeenkwamen. De dichters zelf zijn eveneens vates door goddelijke inspiratie. Het venster in deze muur biedt uitzicht op de Cortile del Belvedere. Julius II verplaatste zijn groeiende collectie Romeinse beeldhouwkunst hierheen, naar een afgesloten binnenplaats in de Villa Belvedere zelf. Hij kroonde daar zelf dichters met laurier, waardoor deze plek werd getransformeerd in een Parnassus. ![]() In een eerder stadium van de voorbereiding, zoals blijkt uit een gravure van Raimmondi (zie inzet), bespeelde Apollo nog de oude lier en ontbraken eigentijdse dichters. De wandversiering onder de Parnassus toont twee voorstellingen in grisaille:
Inzet: Marcantonio Raimondi (1480-1534) - Parnassus (1517-20) (Kopergravure 36 x 47 cm, New York - MET) |
2016 Paul Verheijen / Nijmegen |