Paul Verheijen

RAFAËL

Sebastianus

Met of zonder halo

Onderzoek van dit schilderij stelt vast dat de halo achter het hoofd van deze jongeman later is toegevoegd. Wie is het? Er doen zich twee mogelijkheden voor:
  • Zonder halo is het een knappe hoofse anonieme jongeman die een pijl van Cupido vasthoudt
  • Met halo wordt Cupido's pijl het attribuut van een heilige, en Sebastianus ligt dan voor de hand
Opvallend is de aandacht voor detail, van de borduursels op de kleding tot de realistisch in elkaar verweven ketting. De rijke kleding van de jongeman neigt naar de eerste interpretatie, mede omdat Sebastianus vrijwel altijd bijna naakt wordt afgebeeld. Desalniettemin wordt dit schilderij in alle bronnen betiteld als een Sebastianus.
De feminiene verschijning, met de zoete, lege uitdrukking van de jongeman, zijn beïnvloed door Perugino. De omhoog gehouden hand met de pijl, die diepte markeert, zijn kenmerken van nieuwe bevindingen van de jonge Rafaël. Sommige elementen wijzen op Leonardo da Vinci, die Rafaël vóór 1504 had mogen zien tijdens enkele korte reizen naar Florence, toen hij daar een langer verblijf begon.

Landschap

Wat opvalt bij nadere beschouwing is de landschapscompositie. Dit wijst op invloed van Perugino. Rafael heeft moeite gedaan ruimtelijke diepte van het landschap te suggereren door kleurperspectief. Dit bereikt hij door bomen die in het midden van de grond zijn geplaatst, waarbij hun kleur leidt naar het lichtere groen van de glooiende heuvels direct achter hen en uiteindelijk naar het blauw van de bergen en de lucht.
Raffaello Sanzio (1483-1520)
San Sebastiano (±1502)
Olieverf op paneel, 45 x 37 cm
Bergamo - Accademia Carrara
2016 Paul Verheijen / Nijmegen