ReactiesGiambattista Marino (1569-1625) schreef onderstaand gedicht over dit schilderij van Guido Reni in La strage degli innocenti (postume publicatie in 1632).
|
||
DolkDe kindermoord in Betlehem die in het evangelie van Matteüs slechts terloops wordt vermeld, was in het Cinquecento een geliefd thema in literatuur en kunst.Guido Reni wilde het gerucht ontzenuwen dat hij geen ingewikkelde historiestukken zou kunnen schilderen, maar alleen werken met één figuur erop. Het thema bood hem meer dan voldoende speelruimte om zijn kunde ten toon te spreiden. De afwisseling en bewegingen van de opeengepakte figuren en kleurstelling contrasteren met de leegte erboven. En binnen de personages staan de dynamiek van de twee mannen die Herodes' opdracht uitvoeren en de verstarring van de treurende moeders tegenover elkaar. Reni vulde het middengebied in met een naar beneden gerichte bloederige dolk en schilderde links op de voorgrond twee kinderlijkjes. Hiermee roept hij onmiddellijk de gruwelijkheid van de voorstelling op bij de kijker. Maar ondanks deze dramatiek - zie ook de vele geopende monden - verliest hij de harmonie niet uit het oog. Hij creëert een symmetrische verdeling langs de verticale 'dolk'-as en schildert met evenwichtig licht- en kleurgebruik. Reni gebruikt in dit werk een driehoekscompositie, met de punt naar beneden, een instabiele vorm die zorgt voor dynamiek en beweging. Bovenin schildert hij op wolken twee cherubijntjes die de martelaarspalmen voor de omgekomen kinderen reeds bij zich hebben. Guido Reni maakte het doek in opdracht van twee neven, de kooplieden Ercole en Agostino Berò, als altaarstuk voor hun familiekapel in de San Domenico in Bologna. In die basiliek schilderde hij ook in de absiskoepel de hemelvaart van Dominicus. |
||
Guido Reni (1575-1642)
Strage degli innocenti (1611) Olieverf op doek, 268 x 170 cm Bologna - Pinacoteca Nazionale |
2016 Paul Verheijen / Nijmegen |