Synopsis
|
||||
VisverkopersgildeHet visverkopersgilde van Mechelen bestelde dit altaar-drieluik bij Peter Paul Rubens voor de kapel van dit gilde in de Onze-Lieve-Vrouw-over-de-Dijlekerk. Het is een van de weinige werken van Rubens dat zich nog op zijn oorspronkelijke plaats bevindt. Dat de Mechelse visverkopers voor dit tafereel kozen, is wel uitgelegd als eerbewijs aan hun rooms-katholieke vroomheid in een tijd toen veel Vlaamse vissers vertrokken naar het protestantse noorden. Uit vroege bronnen valt op te maken dat leden van het gilde door Rubens werden afgebeeld als de discipelen. Het is denkbaar dat de gildebroeders zich daardoor beter konden identificeren met de eerste volgelingen van Jezus en vooral met hun patroonheiligen Petrus en Andreas.Rubens focust in dit werk op de vissers in actie, terwijl Simon Petrus iets rechts van het midden voor Jezus knielt. Dynamische diagonalen geven structuur aan de compositie, verlevendigd door heldere en contrasterende kleuren. Het rode kleed van Jezus vindt zijn weerklank in de rode jas van de man die het net aan land trekt. Langs de andere hoofdlijn, van linksboven naar rechtsonder, vormen de vissers met ontbloot bovenlijf en vale kleding een diagonaal die verdwijnt in het water. De dreigende hemel boven hen wordt weerspiegeld in de zilverachtige golven, waaruit grote glimmende vissen omhoog komen. Deze asymmetrische maar meesterlijk uitgebalanceerde compositie benadrukt de wildheid van de natuur, die de vissers proberen te beteugelen in hun strijd om het bestaan. Simon Petrus en Jezus lijken daarentegen meer op een visioen dat niets met dit watergevecht te maken heeft. Het middenpaneel met de wonderbare visvangst wordt geflankeerd door twee zijpanelen met daarop links Petrus en de tempelbelasting (Matteüs 17,24-27) en rechts Tobias en de engel (Tobit 6,1-12). Het gaat hier om twee andere gevallen van wonderbare visvangst. Deze aanvullende taferelen zijn op te vatten als twee andere daden van gehoorzaamheid, die mensen helpen hun weg te vinden op hun levenspad. Zie ook een ontwerpkarton van Rafaël voor een tapijt in de Sixtijnse kapel in Rome. |
||||
Peter Paul Rubens (1577-1640)
Wonderbare visvangst (1618) Olieverf op middenpaneel, 301 × 235 cm Stater in vis Olieverf op linkerpaneel, 301 x 106 cm Tobias en de vis Olieverf op rechterpaneel, 301 x 106 cm Mechelen - Onze-Lieve-Vrouw-over-de-Dijlekerk |
2016 Paul Verheijen / Nijmegen |