Het beeldtype van Veronica is door de eeuwen heen opvallend gelijk gebleven.
Ze wordt voorgesteld als een matrone in een lang gewaad met om haar taille een koord.
De sluier of hoofdkap verschilt per land en periode.
Met beide handen houdt ze de zweetdoek omhoog waarop Christus' gelaat te zien is.
Zo toont zij het aan de toeschouwer.
In scenische voorstellingen verschijnt zij voornamelijk in samenhang met de kruisdraging.
Stanley Spencer breekt duidelijk met deze traditie.
Christus' gelaat is bij hem juist niet te zien.
De titel Saint Veronica unmasking Christ stemt tot nadenken, temeer omdat dit werk als pendant bedoeld was van de scène waar Christus de kooplieden de tempel uitdrijft.
Ziet Spencer juist hierin Christus' ware gedaante?
Het lijkt dat Veronica hem nu ontmaskert.
Op de voorgrond zien we de balk van het kruis.
Is de figuur met de gevouwen handen boven het hoofd een van de andere wenende vrouwen?
Het felle rood van Veronica constrasteert met het vlekkeloze wit van Christus.
Ook de armgebaren van beide hoofdpersonen springen in het oog.
Stanley Spencer (1891-1959)
Saint Veronica unmasking Christ (1921)
Olieverf op doek, 75 x 60 cm
Cookham - Stanley Spencer Gallery