Op de barbecueDe Florentijn Agnolo Bronzino schilderde drie jaar voor zijn dood dit enorme fresco van de marteldood van Laurentius in een uitbundig sensuele heidense setting.Halfnaakte beulen slepen hout en kolen aan en porren het vuur nog eens op. Twee putti komen aangezweefd met een martelaarskroon, palmtak en kelk. De karakteristieke kenmerken van het maniërisme zijn makkelijk te herkennen. Let eens op de tamelijk verveelde houding van Laurentius die mooi aansluit bij zijn verzoek hem maar om te draaien omdat hij al gaar is. Zijn linkerhand lijkt te suggereren jullie doen maar, mij doet het niets. Links onder het beeld van de Romeinse god Mercurius schijnt Bronzino een zelfportret geschilderd te hebben, samen met dat van zijn leraar Jacopo Pontormo en zijn leerling Alessandro Allori. Geheel in de stijl van het maniërisme geeft Bronzino de voorkeur aan bewegende figuren en dan vooral aan de S-figuur, de slangvormige figuur die niet binnen geometrische cirkels of vierhoeken kan worden gevangen. Het fresco laat goed zien dat Bronzino idolaat was van Michelangelo en Rafaël. |
Agnolo Bronzino (1503-1572)
Il Martirio di San Lorenzo (1569) Fresco Florence - San Lorenzo |
2016 Paul Verheijen / Nijmegen |