Apokalyptische engelTijdens de contrareformatie beleefde deze scène een ware heropleving.De overwinning van Michaël op de duivel stond symbool voor de overwinning van het ware katholieke geloof op het 'misleidende' protestantisme. Luca Giordano uit Napels schilderde Michaël verschillende keren op vrijwel identieke wijze: feminien, gespierd en acrobatisch. Michaël houdt zijn lans soepeltjes vast als een Venetiaanse gondelier, maar Satan ervaart dit als een enorme stoot getuige zijn wijdgeopende schreeuwende mond. |
CitaatHij balanceert op duivelskoppen, als speelde hij bij Cirque du Soleil. [...] Het is hoe dan ook een geweldig schilderij: knap gecomponeerd, zelfverzekerd uitgevoerd, delicaat, wervelend, hedendaags. |
Luca Giordano (1634-1705)
Aartsengel Michaël (circa 1663) Olieverf op doek, 198 x 147 cm Berlijn - Gemäldegalerie |
2016 Paul Verheijen / Nijmegen |