Zurbarán stelt Catharina voor als een grote schoonheid.
Slechts een rode striem om de hals en de rechtsonder deels uit het beeld vallende beide martelwerktuigen wiel en zwaard getuigen van haar geweldadige dood. De drie engelen met grote vleugels hebben haar lichaam op weg naar de berg Sinaï zonder veel moeite afgelegd, gezien het feit dat ze zonder spieren zijn afgebeeld. Feitelijk ziet Catharina eruit alsof ze slechts slaapt en de engelen haar beschermen. De hemel boven haar lijkt al geopend om haar te ontvangen. Putti met de palmtak wachten haar daar op. De kleuren worden van beneden naar boven steeds lichter en transparanter, zodat het oog van de kijker vanzelf in deze richting wordt gebogen. Maar dit bovenste kwart van dit vermoedelijk uit Sevilla afkomstige altaarstuk is slechts summier uitgewerkt. Veel gedetailleerder is juist het onderste deel met de rozen in het haar van Catharina, haar kleren en de lijkwade. |
Francisco Zurbarán y Salazar (1598-1664)
De Graflegging van de heilige Catharina van Alexandrië op de berg Sinaï (1636-37) Olieverf op doek, 201 x 126 cm München - Alte Pinakothek |
2016 Paul Verheijen / Nijmegen |