Paul Verheijen

KEITH HARING

Triptiek in nieuwe jas

Werkwijze

De New Yorkse kunstenaar Keith Haring voltooide The Life of Christ twee weken voor zijn dood als gevolg van AIDS.
Sam Havadtoy, vriend van Haring, maakte een bekisting in de vorm van een Russische ikoontriptiek en vulde die met klei.
Keith Haring kerfde met een mes de lijnen in klei.
In plaats van een penseel gebruikte hij nu voor het eerst een mes om te tekenen en zag hij af van een voorbeeldstudie.
De beelden kwamen direct uit zijn hoofd.
Hij stopte niet om over de lijnen na te denken en bracht geen wijzigingen of corecties aan.
Ondanks Harings vergevorderd ziektestadium waren de lijnen in de klei zonder bibbers, onberispelijk en lijken ze continu door te lopen.

Voorstelling


Haring liet zich inspireren door het leven van Christus.
We zien een paar handen die een baby vasthouden, handen die naar de hemel opstijgen, Christus aan het kruis.
Op het rechterpaneel beeldde hij de verrijzenis uit en op het linkerpaneel een gevallen engel.

Hij overlaadde het altaarstuk met engelen en menselijke figuren.
Hun uitgestrekte handen en voeten leiden de kijker naar de centrale figuur van Christus op het middenpaneel.
Dit alles past binnen Harings herkenbare unieke en exuberante stijl met geabstraheerde gezichtloze figuurtjes, gewoonlijk en voorheen in felle kleuren.

Keith Haring maakt met dit triptiek nieuwe beelden om oude zaken opnieuw uit te drukken.

Zo'n klassiek drieluik met die schittering van het goud roept direct de wereld van de ikonenkunst op.
Wat opvalt zijn de op- en neerwaartse bewegingen.
Maar waar begint die beweging?
Drukt Keith Haring hier zijn onmacht uit?
Strekt hij zich uit naar boven?
Balt hij zijn vuist naar de hemel omwille van het onrecht dat hij niet begrijpt?
Gehuil en tranen vullen het middenveld en stijgen op naar de hemel, figuren stijgen op en dalen af.
Bovenaan zien we een hart en een (Christus?)kind dat omarmd en gevoed wordt.

Versies

Er zijn negen exemplaren van dit triptiek gemaakt.
De kerk John the Divine in New York kreeg het werk in 2003 geschonken door de Estate of Keith Haring.
Tijdens de herdenkingsdienst voor Keith Haring aldaar werd het triptiek ingewijd.
Sindsdien is het hier permanent opgesteld in een van de kapellen die gewijd zijn aan hedendaagse onderwerpen als sport en poëzie.
De Saint Savior Kapel is met het werk van Haring verbonden met het onderwerp AIDS.
Dat mag je bijzonder noemen als je het officiële standpunt van de kerk aangaande homoseksualiteit erbij betrekt.
Keith Haring (1958- 1990)
The Life of Christ (1990)
Brons met wit bladgoud, 206 x 153 x 5 cm
Aantal exemplaren: 9
Foto: 1 november 2009, New York - John the Divine
2016 Paul Verheijen / Nijmegen