Synopsis
|
||||||||
UitbeeldingIn vroeg-christelijke voorstellingen van Jezus' lijden ging het in de eerste plaats om de overwinning op de dood door de verrijzenis, de bespotting hoorde daar niet bij.In de middeleeuwen werd de bespotting sporadisch afgebeeld. Vanaf de renaissance nam dat echter toe en versmolten de hierboven geciteerde bijbelfragmenten vaak tot één tafereel. Het uitbeelden van de laatste dagen van het leven van Jezus kwam in de kruiswegstaties nog sterker naar voren. De gelovige moest in zijn diepste wezen geraakt worden. Meestal zit of staat Jezus frontaal, terwijl een of meer mannen hem de doornenkroon op het hoofd zetten. Meerdere beulen met stokken, twee aan twee, drukken de kroon met geweld op Jezus' hoofd. Een nieuw type toonde Jezus zittend in profiel aan de rand van het beeld, terwijl een beul de kroon op zijn hoofd drukt en anderen spottend toezien. Dit type vond veel navolging. In de 18e eeuw verdween het thema. De bespotting werd soms ook afzonderlijk afgebeeld zonder doornenkroning. |
||||||||
Gerard van Honthorst (1592-1656)
1 - Olieverf op doek, 146,1 x 207 cm (circa 1617) Los Angeles - County Museum of Art 2 - Olieverf op doek, 22,3 x 173,4 cm (circa 1614) Los Angeles - J.Paul Getty Museum 3 - Olieverf op doek, 179 x 210 cm (circa 1614) Rome - Santa Maria Immacolata 4 - Olieverf op doek, 197,5 x 170,5 cm (circa 1614) Londen - Spier Collection 5 - Olieverf op doek, 192,4 x 221,5 cm (1622) Amsterdam - Rijksmuseum |
||||||||
Hendrick ter Brugghen (1588-1629)
afbeelding links: Olieverf op doek, 207 x 240 cm (1620) Kopenhagen - Statens Museum for Kunst afbeelding midden: Olieverf op doek, 108,5 x 133 cm (circa 1625) v/h Sydney - James Fairfax Collection afbeelding rechts: Olieverf op doek, 157 x 118,5 cm (circa 1625) Rennes - Musée des Beaux-Arts |
||||||||
Dirck van Baburen (ca 1595-1624)
afbeelding links: Olieverf op doek, 106 x 136 cm (1621-22) Utrecht - Catharijneconvent afbeelding rechts: Olieverf op doek, 130,5 x 171,1 cm (1621-22) Kansas City - Nelson-Atkins Museum of Art |
2016 Paul Verheijen / Nijmegen |