SymboliekVrijwel alle afbeeldingen van Sint Joris tonen het moment dat hij op een steigerende paard de draak met een lans verslaat. Dante Gabriël Rossetti, oudste zoon van de naar Groot-Brittannië uitgeweken Italiaanse dichter Gabriele Rossetti, koos in deze aquarel echter voor het uitbeelden van het huwelijk van Georgius met prinses Sabra die hij van de draak had gered, een huwelijk dat in de Legenda Aurea ontbreekt.Rossetti was medeoprichter van de Pre-Raphaelite Brotherhood (PRB), de prerafaëlieten. Geïnspireerd door de poëzie van Dante Alighieri en de mystieke poëzie en schilderkunst van William Blake ontwikkelde hij een symbolisch-decoratieve stijl, die al de kant van de Jugendstil opgaat. In dit intieme en symbolisch geladen tafereel herinterpreteert hij de legende van Sint-Joris niet als een triomfantelijke overwinning op een draak, maar als een diep persoonlijke, bijna sacramentele verbintenis tussen redder en geredde. Waar traditionele voorstellingen de strijd benadrukken, toont Rossetti wat volgt: het moment van liefde, transformatie en toewijding. Sint-Joris, nog in wapenrusting, zit in verstilde overgave tegenover prinses Sabra. Rechts op de voorgrond ligt in een kist de verslagen draak, symbool van overwonnen kwaad, maar ook van getemde begeerte en innerlijke strijd. De bloeiende bloemen achter het paar versterken het idee van wedergeboorte en vrede. Het centrale gebaar is dat van Sabra, die een lok van haar haar door het harnas van Joris rijgt en hem daarna afknipt. In de middeleeuwse symboliek was haar een krachtig teken van identiteit, maagdelijkheid en devotie. Het afknippen ervan is een daad van persoonlijke opoffering – een ritueel van overgave én verbinding. Door het harnas, ooit wapen tegen het kwaad, wordt het een symbool van verbondenheid: een huwelijk van strijd en tederheid, van mannelijke kracht en vrouwelijke wijsheid. Sabra is geen passief figuur, maar een handelende vrouw die haar eigen liefdesritueel uitvoert. Daarmee zet Rossetti haar neer als een icoon van actieve liefde en spirituele autoriteit – een zeldzame maar krachtige figuur in zowel de middeleeuwse als de Victoriaanse beeldtaal. In typische Rossetti-stijl is dit schilderij ook raadselachtig en poëtisch, bedoeld om het oog te vangen en de geest aan het werk te zetten. Daarvan hieronder enkele voorbeelden. |
SchildjeOpvallend is een klein vierkant schildje vlak naast het hoofd van Sint-Joris. Het lijkt een heraldisch embleem, maar is ook méér dan dat: het is een visueel symbool binnen het verhaal van het schilderij. Het doet denken aan een labyrint. In de kunst van PRB kunnen zulke patronen verwijzen naar het innerlijke conflict, een psychologische strijd, of zelfs een mystieke toestand. De lijnen binnen het schildje kunnen ook geïnterpreteerd worden als een verwijzing naar de draak die Sint-Joris heeft verslaan. Verder kan de spiraalvorm ook staan voor het innerlijke kwaad of verwarring waar Sint-Joris zich doorheen heeft geworsteld. Als visuele verwijzing naar de draak is dit schildje een talisman van overwinning. Het is alsof hij de essentie van het monster dat hij versloeg nu met zich draagt als teken van triomf. In sommige esoterische tradities is de spiraal ook een beschermend symbool – een soort amulet tegen het kwaad. Hier zou het schildje dan een soort innerlijke bescherming of transformatie aanduiden. |
Op klokjes slaande engelenZowel links als rechts achter het bruidspaar staan twee gestileerde engelen, in een houding van stille aanwezigheid bij het tafereel. Hun vleugels zijn subtiel weergegeven, als verlengstuk van hun gewaden of schaduwen – typisch voor Rossetti’s dromerige stijl.De engelen kunnen gelezen worden als een soort liturgische getuigen van het huwelijk, alsof deze liefdesverbintenis niet alleen menselijk, maar ook hemels erkend en bekrachtigd wordt. Ze worden ook vaak geassocieerd met overgangsmomenten – geboorte, dood, huwelijk – en begeleiden zielen tussen werelden. Hier bewaken ze het heilige moment waarin liefde de plek van strijd inneemt. In middeleeuwse en vroegchristelijke kunst verschijnen engelen vaak bij sacramentele handelingen. Hun aanwezigheid geeft de scène een liturgische sfeer, alsof we kijken naar een visioen van goddelijk-geheiligde liefde. De engelen zijn ingetogen, haast melancholiek – een toon die past bij Rossetti’s typische mengsel van extase en tragiek. Ze drukken geen triomf uit, maar eerbied. Dat geeft het huwelijk een bijna voorbeschikkend, eeuwig karakter, los van tijd. De engelen slaan op klokjes of belletjes die symbolisch kunnen duiden op:
|
Lege stoelLinks op het schilderij zien we een lege stoel staan die vermoedelijk eveneens symbolisch kan worden geduid, maar hoe?
In de middeleeuwse symboliek is het kammen en borstelen van haar verbonden aan vrouwelijke seksualiteit en overgave. Het achterlaten van de borstel en kam op de stoel kan symbool zijn voor het achterlaten van haar vroegere status: ze is niet langer de geïsoleerde prinses, maar treedt een nieuwe levensfase binnen. Ze functioneren als een persoonlijk spoor: de stoel is leeg, maar niet verlaten. Sabra is pas opgestaan – de voorwerpen getuigen nog van haar aanwezigheid. |
Jane BurdonRossetti's model voor prinses Sabra was Jane Burden (1839-1914). Deze serveerster in een herberg huwde twee jaar na de voltooiing van dit schilderij met de utopische denker William Morris (1834-1896). Jane werd geïntroduceerd in de kringen van de PRB en gold daar met haar bleke huid en koperrood haar als een uitzonderlijke schoonheid. Zij werd de muze en het model van Rossetti, die haar talloze keren schilderde en met wie ze tussen 1870 en 1876 een (niet publieke) relatie had. Zijn keuze om haar als model te gebruiken, weerspiegelt mogelijk zijn persoonlijke gevoelens en relaties, wat een extra laag van betekenis aan het schilderij toevoegt. |
Dante Gabriel Rossetti (1828-1882)
The Wedding of Saint George and Princess Sabra (1857) Aquarel, 36,5 x 36,5 cm Londen - Tate Gallery |
2016 Paul Verheijen / Nijmegen |