Paul Verheijen

MAURICE DENIS

Aan tafel met Christus

1894

1895

Les Nabis

Maurice Denis richtte rond 1890 samen met zijn vrienden Les Nabis op, een groep van gelijkgestemden die zich vooral toelegden op nieuwe kleurtheorieën.
De werkwijze van deze groep formuleerde hij aldus:
Onthoud dat een schilderij - vóór het een krijgspaard, een vrouwelijk naakt of een zekere scène is - in essentie een plat vlak is, bedekt met kleuren in een bepaalde verzamelde orde.
In het werk van Denis valt op dat de werkelijkheid verregaand wordt gesimplificeerd, delen worden weggelaten of vervangen door kleuren.
Hij voelt zich ook steeds meer aangetrokken tot de golvende lijnen van de Franse art nouveau.
In zijn vroege werk zijn ook Italiaanse invloeden herkenbaar, met name veroorzaakt door zijn reizen naar Toscane en naar Umbrië in 1895 en 1897.
In de loop van de tijd komt steeds duidelijker zijn katholieke achtergrond en denkwijze naar voren.
Religieuze elementen vormen een steeds belangrijker onderdeel van zijn werk.

Persoonlijk bijbelverhaal

Aan het bijbelse verhaal van de Emmaüsgangers gaf Maurice Denis een persoonlijke draai.
Aan tafel is Christus te zien die het brood breekt.
Tegenover hem zit Denis zelf.
Hij is de leerling tot wie zojuist doordringt wie zijn bijzondere metgezel is.
Zijn vrouw Marthe Meurier (1871-1919) komt binnen met een schotel.

Denis toont het verhaal in een eigentijdse setting: de herberg in zijn woonplaats Saint-Germain-en-Laye.
Let bijvoorbeeld op het moderne vloerkleed.
Maar voor de compositie met doorkijkjes naar buiten nam hij vroeg-Italiaanse fresco’s als voorbeeld.
De litho die hij een jaar later maakte, is gebaseerd op het schilderij.
Maurice Denis (1870-1943)
De Emmaüsgangers (1894)
Olieverf op papier op karton op paneel, 35,5 x 48,3 cm
Amsterdam - Van Goghmuseum

Les pèlerins d'Emmaüs (1895)
Lithografie in zes kleuren op velijnpapier, 40,9 x 55,3 cm
Amsterdam - Van Goghmuseum