Paul Verheijen


Home

Menu

Expo

Mail

Info

Bestel

Zoek

ROGIER VAN DER WEYDEN ONTSLUIERD

14 juni t/m 9 september 2018
Den Haag - Mauritshuis


Rogier van der Weyden (1399/1400-1465)
Bewening van Christus met Pierre de Ranchicourt
Paneel, 80,7 x 130,3 cm
Den Haag - Mauritshuis

Nederlandse schilderkunst

Het begin van de Nederlandse schilderkunst gaat terug naar de tijd dat de Noordelijke en Zuidelijke Nederlanden in een groot rijk onder Philips de Goede verenigd waren.
Kunstenaars die een leidende rol speelden, waren de gebroeders Van Eyck en Rogier van der Weyden, die respectievelijk in Brugge en Brussel werkzaam waren.

Bisschop van Atrecht

De opdrachtgever van deze Bewening Pierre de Ranchicourt, bisschop van Atrecht, die rechts met zijn beschermheiligen Petrus en Paulus is afgebeeld.
Vol eerbied knielt hij voor het dode lichaam van Christus, dat zojuist door Jozef van Arimatea en Nicodemus van het kruis is gehaald.
Maria, gesteund door de apostel en evangelist Johannes, knielt diep bedroefd neer.
Ook de andere drie Maria's geven op hun eigen wijze uiting aan hun verdriet.
Op de achtergrond in een heuvelachtig landschap is Jeruzalem en een slot afgebeeld.

Middelpunt

Het middelpunt van de compositie vormt Maria met haar Zoon, die haar, volgens de traditie, zeven smarten zou bereiden.
Uit deze religieuze gevoelens en gedachtenwereld putte Rogier van der Weyden (en / of zijn medewerkers?) zijn inspiratie, maar De Ranchicourt zal zeker ook belang hebben gehecht aan de natuurgetrouwe weergave van zijn eigen persoon als trouwe dienaar en volgeling van Christus.

Restauratie

De Bewening is het oudste schilderij in het Mauritshuis en het enige werk van Van der Weyden dat in Nederlands bezit is.
Het vergeelde vernis en latere retouches zullen tijdens een enkele maanden durende restauratie worden verwijderd. Het Mauritshuis heeft een traditie van openbare restauraties in een daarvoor speciaal ingerichte ruimte, teneinde de bezoekers te betrekken bij een belangrijk, maar vaak onderbelicht, aspect van het museumvak: de zorg voor en onderzoek naar de collectie.

Tweede altaarstuk

De presentatie wordt aangevuld met een bijzonder bruikleen: De Bewening voor het graf, ook van de hand van Rogier Van der Weyden.
Dit schilderij wordt voor het eerst in Nederland tentoongesteld.
Bovendien zijn de twee altaarstukken niet eerder langdurig samen te zien geweest.
De schilderwijzes van beide altaarstukken lijken sterk op elkaar vooral voor de tekening onder de verflagen.
Toch zijn er ook verschillen: het aantal personen rondom het dode lichaam van Christus is hier gehalveerd: een opdrachtgever, Petrus, Paulus en twee van de drie Maria's ontbreken.
Van hen is alleen Maria Magdalena met haar lange haren en zalfpot aanwezig.
De uitvoering en de detaillering zijn bovendien in sommige opzichten verfijnder.
Rogier van der Weyden (1399/1400-1465)
De bewening voor het graf (circa 1460-64)
Paneel, 94 x 110,7 cm
Florence - Uffizi


2016-2018 Copyleft - Paul Verheijen
Nijmegen