Paul Verheijen

JOHAN MAELWAEL
Schilder aan het Bourgondische hof rond 1400

6 oktober 2017 - 7 januari 2018
Amsterdam - Rijksmuseum

Catnr 17 - Tondo

Catnr 19 - Bewening van Christus



Het corpus op de miniatuur De Bewening van Christus van de Gebroeders van Lymborch toont onmiskenbaar de invloed van hun oom wanneer we dit een kwart slag draaien en vergelijken met het corpus op de Pietà.

Catnr 20 - Vlindermadonna

Catnr 21 - Man van Smarten
Catnr 22 - Kleine ronde Pieta
Catnr 23 - De Graflegging

Dionysiusretabel

Zie ook de pagina over het Dionysiusretabel van Johan Maelwael (niet op de tentoonstelling te zien).
17 - Johan Maelwael (Jean Malouel) - Grote ronde Pietà (circa 1400)
Olieverf (tempera?) en goud op eikenhout, diameter 52 cm / 64,5 cm (met lijst)
Parijs - Louvre

19 - Gebroeders van Lymborch - Bewening van Christus (circa 1405-09)
Tempera, goud en inkt op perkament, 23,8 x 17 cm (bladmaat)
New York, MET

20 - Johan Maelwael of Henri Bellechose - Vlindermadonna (circa 1415)
Olieverf en goud op linnen, 107,5 x 80,9 cm
Berlijn - Staatliche Museen, Gemäldegalerie

21 - Atelier Maelwael (?) - Man van Smarten (circa 1410-20)
Olieverf (tempera?) en goud op eikenhout, 28,2 x 16,3 cm
Troyes, Musée des Beaux-Arts

22 - Atelier Maelwael (?) - Kleine ronde Pietà (circa 1410-20)
Olieverf (tempera?) en goud op notenhout, diameter 16,7 cm
Parijs, Louvre

23 - Atelier Maelwael (?) - De Graflegging (circa 1410-20)
Olieverf (tempera?) en goud op eikenhout, 33 x 21,5 cm
Parijs, Louvre
2016 Paul Verheijen / Nijmegen