Diverse themataDit werk is een van de belangrijkste uit de Bourgondische schilderkunst. Op grond van materiële en stilistische redenen wordt het toegeschreven aan Johan Maelwael (±1370-1415), oom van de Nijmeegse Gebroeders Van Lymborch. Maelwael, zijn naam betekent letterlijk Het is hoogstwaarschijnlijk de eerste tondo uit de westerse kunstgeschiedenis. Het bijzondere van dit werk is dat het op de voorzijde diverse themata combineert:
|
CompositieDe ronde vorm van de Piëta betekende dat Maelwael de figuren compact moest weergeven en zich moest focussen op de hoofdgroep bestaande uit God de Vader, Christus, Maria en Johannes.Hoogst expressief drukt elke figuur een eigen emotie uit. We zien het subtiel gekleurde rood van de mantel van Johannes terugkeren in de gewaden van enkele engelen. Het blauw van de mantels van God en Maria, geschilderd in ultramarijn blauw pigment (in die tijd duurder dan bladgoud), complementeren elkaar ondanks een licht chromatisch verschil. Maelwael heeft dit mogelijk opzettelijk aangebracht om het verschil tussen beiden aan te geven. De dode Christus wordt overeind gehouden door zijn Vader en twee engelen, terwijl de overige engelen op de achtergrond enig leven en variëteit aanbrengen. Hun gezichten drukken lijden en wanhoop uit. Maria klemt zich vast aan het levenloze lichaam van haar zoon, terwijl Johannes bedroefd toekijkt. Maelwael geeft de hele groep in realistisch verdriet weer tegen een abstract bladgouden achtergrond. |
WapenschildAan de achterzijde van het werk, werd het wapenschild van de hertog van Bourgondië, Filips de Stoute (1363-1404), geschilderd.Het werk is kort na 1400 ontstaan in zijn opdracht en wordt mogelijk beschreven in een inventaris van Filips de Goede uit 1420. Maelwael was de hofschilder van deze Filips de Stoute, een van de redenen om dit niet gesigneerde werk aan hem toe te schrijven. Filips de Stoute schijnt een speciale verering te hebben gehad voor de Heilige Drievuldigheid. Vermoedelijk gebruikte hij de tondo als draagbaar retabel tijdens zijn reizen wanneer hij zijn huiskapellen bezocht van zijn verschillende residenties. |
Johan Maelwael (Jean Malouel) (±1371-1415)
Pietà (±1400) Olieverf (tempera?) en goud op eikenhout, diameter 52 cm / 64,5 cm (met lijst) Parijs - Louvre |
2016 Paul Verheijen / Nijmegen |