Paul Verheijen

JOACHIM PATINIR

Hiëronymustriptiek


Geopend

Grootschalige heiligen domineren het drieluik van Joachim Patinir als het geopend is.
Op het linkerpaneel zien we Johannes de Doper in de scène van de doop van Jezus.
Het rechterpaneel bevat een voorstelling van de kluizenaar Antonius Abt met de monsters die hem aanvielen.
Het hoofdonderwerp is het panoramische landschap met Hiëronymus, waar de kijker als in een pelgrimstocht visueel doorheen reist.

Gesloten

In gesloten toestand laat dit altaarstuk op het rechterluik Sebaldus van Neurenberg zien. Over zijn leven is weinig met zekerheid bekend. Veel van wat we weten is gebaseerd op legenden en tradities. Volgens bepaalde legendes was hij een Deens koningszoon, die zijn verloving met een Franse prinses verbroken had om na een bedevaart naar Rome als geloofsverkondiger te werken. Andere tradities bestempelen hem van Anglo-Deense komaf. Hij zou met Bonifatius Engeland verlaten hebben. Volgens een Vita uit de 14e of 15e eeuw was hij eerst kluizenaar in Vicenza, daarna benedictijn en tijdelijk een gezel van Willibaldus van Eichstätt en Winnibaldus van Heidenheim. Hij gaf alles op en was vaak op pelgrimstocht. Uiteindelijk vestigde hij zich als kluizennaar bij Neurenberg en predikte van hieruit.
Enkele wonderen van hem:
  • Geneest een blinde
  • Vult een lege kruik met wijn
  • Laat een spotter van het christelijk geloof in de aarde zinken
  • Gooit bij vrieskou ijspegels in een klein vuur dat terstond oplaait
  • Steekt de Donau over op zijn mantel
Toen hij - vermoedelijk rond 770 - stierf in een bos bij Neurenberg, virtutibus et miraculis praeclari, 'beroemd om zijn deugden en wonderen' (Roomse Martelaarsboek), werd zijn lichaam door twee ossen naar de stad getrokken, ofschoon zij nog nooit een juk hadden gedragen. Op zijn graf werd van 1223 tot 1274 de Sebalduskirche opgericht. Bedevaarten naar zijn graf droegen bij tot de bloei van Neurenberg. Bijzonder aan het graf van Sebaldus is dat het nu gelegen is in een evangelische kerk.
Sebaldus werd ruim zes eeuwen later door Martinus V (paus van 1417-31) heilig verklaard en kreeg zijn kerkelijke feestdag op 19 augustus.

Op het luik heeft Patinir hem afgebeeld gekleed in pelgrimsmantel, pelgimshoed op zijn rug, pelgimsstaf in zijn hand en met een model van de aan hem gewijde kerk.
Vanwege de afbeelding van deze Sebaldus neemt men aan dat het drieluik is vervaardigd in Duitse opdracht.

Het linkerluik toont een Sint-Anna te Drieën.

Verschillende versies


Patinir (en/of zijn ateliermedewerkers) schilderde op uiteenlopende formaten diverse landschappen met Hiëronymus daarin. Op sommige versies trekt Hiëronymus een doorn uit de poot van een leeuw (afbeelding 1), op andere staat hij op het punt zich met een steen te kastijden (het drieluik en afbeelding 2 en 3)
Deze schilderijen waren zeer geschikt om in een huis op te hangen ten behoeve van privédevotie, maar hadden ook een decoratieve waarde.
Hoewel Hiëronymus op de voorgrond is geplaatst, lijkt hij ondergeschikt aan het geheel, want onze blik wordt geleid naar de fantasierijke puntige rotspartij in het midden.
Hiëronymus is steeds gekleed in een sober blauw gewaad.
Zijn eenvoudige onderkomen is een kleine grot, waarvoor een overkapping van stokken en wat riet staat.
In zijn buurt mogen (enkele van) zijn bekende attributen niet ontbreken: een kruisbeeld, een rode kardinaalshoed en -mantel, een steen en/of de leeuw.
Vanuit de rots kronkelt altijd een of ander pelgrimspad naar bebouwing ergens op de achtergrond.

Voorstellingen op groot formaat werden meestal gemaakt in opdracht, maar de kleinere formaten waren bestemd voor de vrije markt.
Deze schilderijen waren vooral populair in rijke steden.
Voorspoed kon immers leiden tot een overdadig en zondig leven.
Doe als Hiëronymus die zijn luxe leven in Rome opgaf om in de wildernis als kluizenaar te gaan leven en leef ingetogen en godsdienstig.
Joachim Patinir (±1480-1524)
Hiëronymus
Olieverf op panelen

Triptiek: 118 x 181 cm (middenpaneel) en 121 x 36 cm (zijluiken elk) (1512-15)
New York - MET
Afbeelding 1: 36 x 34 cm (1515)
Londen - National Gallery
Afbeelding 2: 48 x 40 cm (±1515)
Particuliere collectie
Afbeelding 3: 77 x 137 cm (1521)
Parijs - Louvre
2016 Paul Verheijen / Nijmegen