Paul Verheijen

DERECK BAEGERT

Afgezaagde kruisiging

Reconstructie

Derick Baegert was de belangrijkste figuur in een schildersfamilie die in Duitsland werkte.
De Kruisiging werd gemaakt in opdracht van de Nikolauskirche in Baegerts geboorteplaats Wesel, vlakbij het huis waar hij woonde.
Zijn belangrijkste werken werden uitgevoerd in Wesel en Kalkar voor cliënten met een hoge sociale status.

Het onderwerp van Jezus' kruisiging mag dan tamelijk afgezaagd lijken, in dit geval is de kruisiging ook doorgezaagd.
Op een onbekende datum is het hele altaarstuk in verschillende stukken over verschillende plekken verspreid.
Hier ziet u een hypothetische reconstructie van Ferdinand Köhler uit 1985.
Vijf panelen zijn tot op heden getraceerd en zijn tussen 1929 en 1952 aangekocht door museum Thyssen-Bornemisza in Madrid.
Hopelijk worden de ontbrekende panelen ook ooit gevonden.

Paneel 1 - Kruisweg

Paneel 2 - Veronica

Paneel 3 - De honderdman

Paneel 4 - Maria Magdalena

Paneel 5 - Dobbelende soldaten

Stijl

De stijl van Baegert is gebaseerd op elementen afgeleid van de laatgotische schilderkunst, gecombineerd met verwijzingen naar de Vlaamse schilderkunst door het gebruik van lichtgevende kleuren en in de detaillering.
De huidige fragmenten zijn een getrouwe afspiegeling van de stijl en kwaliteit van Baegerts werk waarin zijn vaardigheid om op grote schaal verhalen te vertellen duidelijk aanwezig is.
De kunstenaar organiseerde de verschillende figuren die het hoofdverhaal vergezellen, in groepen die zich verbinden en verweven door hun gebaren en blikken.
Een voorbeeld hiervan is de groep ridders en soldaten die met dobbelstenen spelen om de mantel van Christus.
Hier rust de ridder in het wit met zijn hand op een van de soldaten terwijl hij op een hoger niveau naar de groep ruiters boven hem kijkt.
Hij is de pendant van de figuur van Veronica aan de linkerzijde van de reconstructie (paneel 2).
De kleuren zijn lichtgevend en intens met een voorkeur voor warme tonen.
Dereck Baegert (circa 1440-1515)
Kruisiging (circa 1477-78)
Olieverf op paneel, 200 x 400 cm (reconstructie)
Madrid - Museo Thyssen-Bornemisza (5 fragmenten)
2016 Paul Verheijen / Nijmegen