Paul Verheijen

FRANS HALS

De vier evangelisten

Geliefde serie

Van Frans Hals is vrijwel geen religieus werk bekend. Deze serie met de vier evangelisten werd gekoesterd door zowel kunstenaars als royalty's en was eigendom van schilder Gerard Hoet en later van Catharina de Grote van Rusland.

Frans Hals gebruikte alleen licht en verfbehandeling om de levensechte, vluchtige kwaliteit te creëren die zijn portretten zo gewaardeerd maakte. Hij koos een dramatisch moment en legde dat vervolgens vast met gedurfde, spontane penseelvoering. Een tijdgenoot meldde dat Hals de laatste hand die hij aan zijn doeken legde 'het aanbrengen van zijn handschrift' noemde - door de kenmerkende hoogtepunten toe te voegen die zijn schilderijen veel van hun glans geven.

Het schilderij met Marcus dook in 1972 op bij een veiling in Londen en werd toen toegeschreven aan de 17e-eeuwse Napolitaanse schilder Luca Giordano. Pas na schoonmaak constateerde een expert dat het een werk van Frans Hals was - wellicht geholpen door het monogram FH midden-rechts. Het is in het bezit van een Duitse kunsthandel.

Gadegeslagen door zijn symbool, de adelaar, en klaar om Gods woorden op te schrijven, kijkt Johannes op naar de goddelijke inspiratie, die hij ontvangt als schitterend licht.

Matteüs wordt vaak afgebeeld met een engelachtig jongetje. In tegenstelling tot de andere evangelisten heeft hij geen dier maar een mens als attribuut.

Lucas heeft Frans Hals eveneens traditioneel afgebeeld, dus met een stier.
Frans Hals (1582/3-1666)
Olieverf op doek, 70 x 55 cm elk (1625-28)
Matteüs
Odessa - Museum voor Oosterse en Westerse Kunst
Marcus
Particuliere collectie
Lucas
Odessa - Museum voor Oosterse en Westerse Kunst
Johannes
Los Angeles - Getty
2016 Paul Verheijen / Nijmegen