|
||
ApostelDoor de synoptici wordt Filippus alleen als naam genoemd in de apostellijsten (Matteüs 10:3; Marcus 3:18; Lucas 6,14 en Handelingen van de apostelen 1:13). De evangelist Johannes geeft in vier scènes enkele bijzonderheden over deze leerling van Jezus met een Griekse naam die zoveel betekent als 'paardenliefhebber'. Hij schildert hem af als een trouwe, serieuze en soms wat fantasieloze volgeling van Jezus. Deze vier scènes zijn te lezen onder de knop.De volgende dag besloot Jezus naar Galilea te gaan. Hij zocht Filippus op en zei tegen hem: ‘Volg Mij.’ Filippus kwam uit Betsaïda, uit dezelfde stad als Andreas en Petrus. Hij zocht Natanaël op en zei tegen hem: ‘We hebben de man gevonden over wie Mozes in de wet geschreven heeft en over wie ook de profeten hebben gesproken: Jezus, de zoon van Jozef, uit Nazaret!’ ‘Uit Nazaret?’ zei Natanaël. ‘Kan daar iets goeds vandaan komen?’ ‘Ga zelf maar kijken,’ zei Filippus. Jezus zag Natanaël aankomen en zei: ‘Dat is nu een echte Israëliet, een mens zonder bedrog.’ ‘Waar kent U mij van?’ vroeg Natanaël. Jezus antwoordde: ‘Ik had je al gezien voordat Filippus je riep, toen je onder de vijgenboom zat.’ ‘Rabbi,’ zei Natanaël, ‘U bent de Zoon van God, U bent de koning van Israël!’ Jezus vroeg: ‘Geloof je omdat Ik tegen je zei dat Ik je onder de vijgenboom zag zitten? Je zult nog grotere dingen zien.’ ‘Werkelijk, Ik verzeker jullie,’ voegde Hij eraan toe, ‘jullie zullen de hemel geopend zien, en de engelen van God zien omhooggaan en neerdalen naar de Mensenzoon.’ In latere eeuwen zijn allerlei legenden over Filippus verzameld waarin hij nogal eens wordt verward dan wel vereenzelvigd met de diaken Filippus. In de apokriefe geschriften Evangelie van Filippus en Handelingen van Filippus is het niet op voorhand duidelijk of het over de apostel of de diaken gaat. De Legenda Aurea schrijft dit over de apostel. De apostel Filippus werd, nadat hij twintig jaar overal in Scythië het geloof had verkondigd, door de heidenen gevangengenomen, die hem wilden dwingen te offeren aan het beeld van Mars. Toen kwam er plotseling een reusachtige draak van onder het voetstuk van het beeld tevoorschijn. Hij doodde de zoon van de hogepriester, die het vuur van het offer verzorgde, bracht trìbunen om van wie de dienaren Filippus geketend hielden en besmette de anderen met zijn stinkende adem zodanig dat ze allemaal ziek werden. Filippus zei: 'Geloof wat ik zeg. Verbrijzel dit beeld en vereer in zijn plaats het kruis van de Heer. Dan zullen jullie zieken worden genezen en de doden worden opgewekt.' De zieken, gekweld door hun pijnen, riepen: ' Maak alleen maar dat wij genezen worden. Dan zullen we deze Mars dadelijk verbrijzelen.' Toen sommeerde Filippus de draak naar een onbewoonde streek te gaan, zodat hij niemand kwaad zou kunnen doen. De draak verdween onmiddellijk en liet zich niet meer zien. Daarop genas Filippus alle zieken en verkreeg voor de genoemde drie doden de weldaad van het leven. En zo namen allen het geloof aan en hij predikte nog een jaar voor hen. En nadat hij priesters en diakens bij hen had aangesteld, ging hij naar Klein-Azië, naar de stad Hiërapolis en daar vernietigde hij de ketterij van de ebionieten, die leerden dat Christus een schijnlichaam had aangenomen. Er waren bij hem twee zeer heilige maagden, door wie de Heer velen tot het geloof bekeerde.Andere bronnen weten nog aan te vullen dat Filippus een zus had die behoorde tot de 'tal van andere vrouwen' die naast de met naam genoemde Maria Magdalena, Johanna van Chusas en Susanna, Jezus volgden (Lucas 8:1-3). Zij heet in de traditie Mariamna van Lyaconië en heeft als feestdag 17 februari op de liturgische kalender. De kruisiging van Filippus 'precies zoals zijn meester' is volgens andere varianten met zijn hoofd naar beneden (Petrus!) en aan een asymmetrisch kruis. Relieken De relieken van Filippus zijn verspreid over verschillende plaatsen in West-Europa, vooral omdat het in de middeleeuwen gebruikelijk was om relieken te verdelen en over kerken te verspreiden voor verering en prestige. We noemen de Basilica dei Santi XII Apostoli in Rome, de Dom van Trier, de kerk van Santi Apostoli in Verona, Rouen, Toledo, verschillende abdijen in Frankrijk en Duitsland en Engeland. De Reading Abbey bijvoorbeeld, gesticht in 1121 door koning Hendrik I van Engeland, werd een van de rijkste en invloedrijkste benedictijnse abdijen van Engeland. Volgens middeleeuwse bronnen schonk Hendrik I aan de abdij relieken van Filippus (zijn schedel?), die hij vermoedelijk had verkregen uit Rome of via contacten met het vasteland van Europa. Bij de ontbinding van de kloosters onder koning Hendrik VIII in de jaren 1530 werd Reading Abbey geplunderd en grotendeels vernietigd en ontbreekt van deze relieken sindsdien elk spoor. Feestdagen Binnen de verschillende richtingen van de kerk kent Filippus de volgende data op de heiligenkalender:
De geboortedag van de heilige apostelen Filippus en Jakobus. Nadat Filippus bijna geheel Scythië tot het Christendom bekeerd had, werd hij te Hierapolis, een stad in Klein-Azië, aan het kruis gehecht en onder stenen bedolven. Zo stierf hij een roemvolle dood. |
||
DiakenFilippus de diaken wordt in de Handelingen vermeld onder de eerste diakens: zeven mannen - onder wie ook Stefanus - die in Jeruzalem werden aangewezen ter ontlasting van de apostelen, die hun voornaamste taak als verkondigers bemoeilijkt zagen door charitatief werk.Hij trad met succes op als evangelist en bekeerde onder meer de Ethiopiër en Simon de Tovenaar. Het Roomse Martelaarsboek herdenkt hem op 6 juni: Te Caesarea in Palestina de geboortedag van de zalige Filippus, een van de zeven eerste diakens. Hij was beroemd om zijn tekenen en wonderen, bracht Samaria tot het christengeloof, doopte de hofbeambte van koningin Candace van Ethiopië en is ten laatste bij Caesarea ontslapen. Naast hem liggen drie van zijn dochters begraven, die maagden en profetessen waren; want zijn vierde dochter is, vervuld van de heilige Geest, te Efese gestorven.Het verhaal van de doop van de Ethiopische hofbeambte wordt besproken op de menupagina Doop van de kamerling. Samen met Lucas bezocht Paulus in Caesarea Filippus tijdens zijn laatste reis naar Jeruzalem (Handelingen van de apostelen 21,8-9). De kerkvader Hiëronymus schrijft dat hij het huis heeft gezien waar Filippus gewoond had en de celletjes van diens eveneens heiligverklaarde dochters. Filippus zou, volgens een traditie in Byzantium, later bisschop van Tralies (Lydië) geweest zijn. De naamsgelijkheid met de de apostel Filippus was oorzaak van verwisselingen tussen beide figuren in zowel legende en afbeelding. Dat geldt niet voor de Legenda Aurea die het onderscheid tussen apostel en diaken wél aanbrengt: Over de Filippus die een van de zeven diakens was, zegt Hiëronymus in zijn Martyrologium dat hij, beroemd door zijn tekenen en wonderen, ontsliep op 8 juli in Caesarea en dat naast hem drie van zijn dochters zijn begraven; de vierde dochter rust namelijk in Efese. De eerste Filippus verschilt dus van deze: hij was apostel, deze diaken; hij rust in Hiërapolis, deze in Caesarea; hij had twee dochters die de gave van de profetie bezaten, deze had er vier, al zegt de Kerkelijke geschiedenis dat het de apostel Filippus was die vier profeterende dochters had; maar in dit opzicht is Hiëronymus geloofwaardiger. |
||
EvangelieHet apocriefe Evangelie van Filipus is vermoedelijk eind 2e, begin 3e eeuw geschreven in het Grieks.Hoeveel later het in het Koptisch is vertaald en bewaard is onzeker. Mogelijk was het bedoeld als een doopinstructie. De apostel wordt slechts genoemd in paragraaf 91 en dan in de derde persoon, gevolgd door uitspraken die ook van hem zouden kunnen zijn. De apostel Filippus heeft gezegd: 'Jozef de timmerman plantte een paradijs, omdat hij voor zijn vak hout nodig had!' Hij maakte van de bomen die hij plantte het kruis; aan wat hij plantte kwam zijn zaad te hangen; zijn zaad was Jezus, en het geplante was het kruis. |
2016 Paul Verheijen / Nijmegen |