Van tempel naar kerk![]() Vanaf de renaissance werd het Pantheon gebruikt als begraafplaats voor vooraanstaande Italianen, onder wie Rafaël. Het Pantheon is nog in goede staat, maar mist de bronzen plafondbekleding van de koepel. In opdracht van Urbanus VIII (Maffeo Barbarini; paus van 1623-44) zijn de bronzen omlijsting van de cassettes in het gewelf en de bronzen ornamenten van de portico omgesmolten. Het verhaal gaat dat dit brons door Bernini zijn gebruikt om er het baldakijn boven het graf van Petrus in de Sint-Pietersbasiliek van te laten gieten. Dit werd als een grof schandaal beschouwd en leidde tot de pasquinade: quod non fecerunt barbari, fecerunt Barberini, 'wat de barbaren niet deden, hebben de Barberini gedaan'. In werkelijkheid heeft Bernini dit brons niet gebruikt. Hij vertrouwde de legering niet. ![]() In de zeven nissen stonden in de tempel godenbeelden, maar die nissen zijn nu kapellen geworden met bijgevolg christelijke kunst. Als voorbeeld op deze pagina drie werken die zich bevinden in de eerste kapel rechts bij binnenkomst (zie plattegrond). |
Doopkapel![]() Deze kapel was de doopkapel toen de kerk een parochie was van de 10e eeuw tot 1824, het jaar dat de parochie werd opgeheven. Opmerkelijk genoeg hebben de kunstwerken geen verband met het doopsel. In het midden bevindt zich een fresco van een Annunciatie toegeschreven aan Melozzo da Forli, maar volgens sommige kunsthistorici is het eerder een werk van Antoniazzo Romano of van Mattia de Majo. Links zien we Laurentius en Agnes van Clemente Maioli. En rechts de Ongelovige Tomas van Pietro Paolo Bonzi. |
Giovanni Paolo Pannini (1691-1765)
Interiore di Pantheon (1747) Cleveland - Museum of Art Clemente Maioli (1625-1671) San Lorenzo e Sant'Agnese (1645-50) Olieverf op doek Rome - Pantheon Melizzo da Forli (toegeschreven) (1438-1494) Annunciazione (1472-75) Fresco, 700 x 450 cm Rome - Pantheon Pietro Paolo Bonzi 'il Gobbo dei Carracci' (±1576-1636) Incredulità di Tommaso (1633) Olieverf op doek Rome - Pantheon Jakob Alt (1789-1872) Pantheon en Piazza della Rotonda (1836) Aquarel, 41 x 52 cm Wenen - Albertina |
2016 Paul Verheijen / Nijmegen |