MemorietafelVan dit drieluik bedoeld als memorietafel is het middenpaneel verloren geraakt. Na sluiting van katholieke kerken hadden de middenpanelen van dergelijke drieluiken geen functie meer. De zijluiken werden meestal aan de opdrachtgever teruggegeven.Nadat ik kunsthistoricus en Heemskerck-deskundige Ilja Veldman enkele vragen over deze zijluiken had voorgelegd, antwoordde ze mij dat de interpretatie ervan buitengewoon ingewikkeld was. Ze wilde in haar boek dat is verschenen bij de tentoonstelling van Heemskerck toch graag een voorstel doen omdat niemand dat nog had aangedurfd. Een wapenschild is gewoonlijk een goede aanwijzing in welke richting gezocht kan worden. Op de achterzijde onder de beide heiligen kwamen bij een restauratie twee wapenschilden aan het licht:
Het linkerzijluik toont de apostel Johannes die het hoofd en de linkeroksel van Maria ondersteunt. Maria op haar beurt steunt met haar armen op de linkerknie van Johannes en is met gevouwen handenwring van verdriet neergezegen. Dit zou kunnen wijzen op een kruisiging of graflegging op het middenpaneel. Dramatisch werkt ook de rode achtergrond met de dreigende wolken. Op het rechterluik knielt Van Hamale aan de voeten van Maria Magdalena. Hij draagt als kanunnik over zijn zwarte soutane een koorhemd terwijl hij zijn stola van marterbont over de arm heeft. Magdalena is een wereldse dame met een lange haarvlecht die juwelen draagt: een kralenketting, een broche en een met edelstenen bezette armband over de bovenarm. Haar zalfpot is een rijk bewerkte gouden bokaal. Haar contrapost-houding ontleende Van Heemskerck aan de Italiaanse kunst. Onder de fijne plooien van haar kleding zijn haar lichaamsvormen duidelijk zichtbaar. Een veelkleurige gestreepte doek hangt van haar schouder in dunne plooitjes neer tot over haar benen. Met haar vingertoppen raakt ze Van Hamale aan, een gebaar waarmee ze hem presenteert (aan Christus op het middenpaneel?). Op de achterzijde zijn twee heiligen in monochrome kleuren geschilderd, staande voor een nis. Heemskerck hield het meest van eenvoudige, zo realistisch mogelijke afbeeldingen. De heiligen hebben ook geen aureool. Wie zijn deze twee bisschoppen?
* Middeleeuws type boek vooral gebruikt door reizigers die ook gebedenboeken bij zich wilden hebben; het heeft een verlengd stuk van het omslag, vaak buidelvormig en van flexibel en sterk beschermend zeemleer, dat onder het boek uitsteekt, omgeslagen kan worden en aan een riem of gordel gehangen. |
Maarten van Heemskerck (1498-1574)
Hamaletriptiek (zijluiken) (1538-42) Olieverf op panelen, 126 x 48 cm elk Londen - National Gallery |
2016 Paul Verheijen / Nijmegen |