Instellingswoorden - Iconografie - Sacrament - Sacramentsdag - Thomas van Aquino - Geloofsmanifestatie |
InstellingswoordenHet Laatste Avondmaal was volgens het Tweede Testament de maaltijd die Jezus ter gelegenheid van het joodse Pesach gebruikte met zijn apostelen op de avond vóór de dag waarop hij aan het kruis stierf. Tijdens deze maaltijd voorzegde Jezus dat één van zijn twaalf apostelen hem zou uitleveren en dat Petrus hem drie keer zou verloochenen.Deze maaltijd is een van de vroegst beschreven gebeurtenissen uit het leven van Jezus. Paulus verwoordt het in een brief uit circa 54 zo: Want wat ik heb ontvangen en aan u heb doorgegeven, gaat terug op de Heer zelf. In de nacht waarin de Heer Jezus werd uitgeleverd nam Hij een brood, sprak het dankgebed uit, brak het brood en zei: ‘Dit is mijn lichaam voor jullie. Doe dit, telkens opnieuw, om Mij te gedenken.’ Zo nam Hij na de maaltijd ook de beker, en Hij zei: ‘Deze beker is het nieuwe verbond, dat door mijn bloed gesloten wordt. Doe dit, telkens als jullie hieruit drinken, om Mij te gedenken.’ Dus altijd wanneer u dit brood eet en uit de beker drinkt, verkondigt u de dood van de Heer, totdat Hij komt.De vier evangelisten beschrijven de maaltijd in respectievelijk Matteüs 26:20-30, Marcus 14:17-26, Lucas 22:14-23.39 en Johannes 13:21-30. Het Laatste Avondmaal wordt door christenen gezien als het moment waarop Christus het sacrament van de eucharistie heeft ingesteld (zie onder). De verhalen verschillen echter op onderdelen en het meest opvallende daarbij is dat bij de maaltijd die Johannes noteert de zogenaamde 'instellingswoorden' van Jezus ontbreken. |
IconografieIn het oude Rome was een refrigerium, letterlijk 'verfrissing', een herdenkingsmaaltijd voor de doden, genuttigd op of bij een begraafplaats. Deze maaltijden werden gehouden op de dag van de begrafenis, vervolgens op de negende dag na de begrafenis, en daarna jaarlijks. De eerste christenen namen het over door voedsel naar graven en catacomben te brengen ter ere van christelijke martelaren en familieleden. Al snel werden Romeinse afbeeldingen van zo'n 'verfrissings'-maaltijd toegepast op het laatste avondmaal van Jezus met zijn twaalf apostelen. Kenmerkend daarbij in het begin is dat vrijwel altijd de tafelgenoten nogal stijfjes aan één zijde van de tafel zijn afgebeeld, omdat je ze dan altijd in het gezicht kijkt. In de loop der tijd werden die afbeeldingen levendiger en was er ook meer op te zien. Judas wordt meestal geïsoleerd van de andere elf apostelen aan de andere kant van de tafel geplaatst wat veelbetekenend is. In de afbeeldingen kunnen twee momenten worden benadrukt. Sommige kunstenaars combineerden beide aspecten.
Ook in het Tweede Testament werden twee wonderen van Jezus beschouwd als een verwijzing naar de instelling van de eucharistie: de bruiloft in Kana en de broodvermenigvuldiging. Afbeeldingen: marmeren reliëf refrigerium 3e eeuw omgeving Ankara (Honolulu - Museum of Art) en mozaïek laatste avondmaal 6e eeuw (Ravenna - Sant'Apollinare Nuovo) |
SacramentDe 'Katechismus of Christelijke Leer ten gebruike van de Nederlandse bisdommen' uit 1948 formuleerde in les 27 negen vragen met antwoorden over het onderwerp 'De Sacramenten'.De lagere schoolleerlingen leerden bij de eerste twee vragen uit hun hoofd dat sacramenten heilige handelingen en woorden zijn, door Jezus Christus ingesteld, om de genade te geven, die zij aanduiden. Het gaat om zeven sacramenten:
Het begrip is afgeleid van het Latijnse sacramentum, dat (geloofs)geheim betekent. Het protestantisme kent alleen de sacramenten van de doop en het avondmaal. Verschillende sacramenten markeren een belangrijk moment in het leven van de gelovigen. De zeven sacramenten structureerden ooit de levensloop van de gelovigen als een soort rites de passage. Rogier van der Weyden slaagde erin op een baanbrekende manier de zeven sacramenten in één heldere compositie samen te brengen. |
Sacramentsdag'Sacrament' in de benaming 'Sacramentsdag' heeft alleen betrekking op de heilige Eucharistie.Feitelijk beschouwd is Witte Donderdag de sacramentsdag. Het laatste avondmaal wordt door christenen immers gezien als het moment waarop Christus het sacrament van de Eucharistie heeft ingesteld. Maar de herinnering aan het lijden van Christus laat in de Goede Week geen feestvreugde toe. Vanaf het begin van de dertiende eeuw kwam het sacrament van de Eucharistie steeds centraler te staan in de godsdienstige beleving van de westerse christenheid. Deze nieuwe vroomheid was gestoeld op twee pijlers:
|
Thomas van AquinoIn 1246 werd Sacramentsdag als nieuw feest in het bisdom Luik ingevoerd op de tweede donderdag (vanwege Witte Donderdag) na Pinksteren.Urbanus IV (paus van 1261-1264) verhief het tot Sanctissimi corporis et sanguinis Christi solemnitas, het Hoogfeest van het Allerheiligst Sacrament en maakte het een verplichte feestdag voor de hele kerk. Hij liet een nieuw officie samenstellen, Sacerdos in aeternum, door iemand aan wiens kwaliteiten als geleerde en poëet niemand twijfelde, Thomas van Aquino. Dit officie wordt tot op de huidige dag gebruikt voor de Sacramentsdagliturgie. Thomas schreef de liturgische gebeden en Latijnse hymnen, zoals Lauda Sion [Salvatorem] (Loof Sion uw Verlosser), Tantum ergo [Sacramentum] (Zo'n groot sacrament), Pange lingua [Gloriosi] (Bezing, o tong, het glorierijke) en vooral Adoro Te [Devote] (U aanbid ik eerbiedig). In het Lof, de gebedsdienst met zang, waarbij de heilige Hostie aanbeden wordt, hebben deze hymnen - op laat-middeleeuws-gregoriaanse melodie gezongen, maar waarschijnlijk niet altijd begrepen - eeuwenlang gefunctioneerd. |
GeloofsmanifestatieIn de veertiende eeuw zou dit feest zich, met zijn processies en toneelspelen, ontwikkelen tot wellicht de meest grootse – vaak ook triomfalistische – geloofsmanifestatie van de katholieke kerk.In sommige landen, bijvoorbeeld op het Latijns-Amerikaanse continent, wordt Sacramentsdag nog uitbundig gevierd. In Brazilië, (delen van) Duitsland, Kroatië, Liechtenstein, Monaco, Oostenrijk, Polen, Portugal, San Marino, (delen van) Spanje, Vaticaanstad en (delen van) Zwitserland, is de donderdag van Sacramentsdag nog altijd een officiële feestdag. In Duitland wordt de oud-Duitse benaming Fronleichnam voor het feest gebruikt: Fron=Heer en Leichnam=Lichaam. In onder andere landen als België, Italië en Nederland wordt het christelijke feest veelal op de aansluitende zondag gevierd. Veel oude kerken bevatten een Sacramentskapel, waarin een monstrans staat opgesteld die een heilige hostie bevat die aanbeden kan worden. |
2016 Paul Verheijen / Nijmegen |