Spiritueel - Theotokos - Vensters - Werkwijze - Schilders - Deësis - Pantokrator - Iconostase |
SpiritueelEen icoon, afgeleid van het Griekse eikoon, beeld, is een afbeelding van Christus, heiligen of hoogfeesten.In hedendaags spraakgebruik wordt icoon ook gebezigd voor een representatief symbool, een rolmodel of in de computerwereld voor een grafisch symbool, ook wel pictogram genoemd en in het Engelse icon. De voorkeursspelling is volgens Van Dale icoon boven ikoon. Iconen behoren tot het oosters-orthodoxe christendom en zijn onlosmakelijk verbonden met het kerkelijke en spirituele leven van deze kerken en hun gelovigen. In principe zijn iconen geschilderd op een houten paneel. |
TheotokosEen speciale categorie vormen de ontelbare Theotokos-iconen van Maria. In het Oosters christendom worden er zelfs speciale liturgische feestdagen aan gewijd. Het Griekse Theotokos betekent letterlijk 'God-barende'. Deze titel drukt uit dat Maria niet enkel de moeder van Jezus van Nazaret was, maar tevens de moeder van God. De term wordt voornamelijk gebruikt in het Oosters christendom. In het Westers christendom spreekt men eerder van de 'Moeder Gods'.Het moederschap van Maria wordt in de Katholieke Kerk elk jaar gevierd op 1 januari. Het Theotokos-icoon werd in verband gebracht met de evangelist Lucas die Maria geschilderd zou hebben. Drie belangrijke groepen Theotokos-iconen zijn:
|
VenstersIconen worden wel beschouwd als een heel aparte wereld. Zij scheppen een mysterieuze band tussen de aardse wereld en de wereld van het onzichtbare. Ze zijn als vensters waardoor men schouwt naar het goddelijke en lijken daardoor eeuwigheidswaarde te hebben.Lang heeft men in het westen iconen gezien als eindeloos herhaalde, van elke creativiteit ontblote bidprenten of als folklore van godsdienstigheid. De kunstgeschiedenis besteedde er geen aandacht aan. Pas sinds het begin van de 20ste eeuw is er sprake van een ontdekking van iconen. Velen zijn er al dan niet op vakantie mee in contact gekomen bijvoorbeeld in Griekenland, Rusland of de Baltische landen. Men kwam met een of meer 'oude' iconen thuis niet wetend dat iconen van vóór 1850 in de meeste van die landen niet uitgevoerd mochten worden. De belangstelling voor iconen steeg. Er werden zelfs musea voor iconen geopend, zoals in Recklinghausen (1956), Frankfurt am Main (1987) en Kampen (1994) of exposities georganiseerd. Raadpleeg verder de pagina over actuele exposities. |
WerkwijzeBij het schilderen op een paneel dient rekening gehouden te worden met bepaalde regels die de bedoeling hebben voor zuiverheid en uniformiteit te zorgen en niet af te wijken van de leerstellingen van de Kerk. Het schilderen van iconen is binnen de oosters-orthodoxe kerk een werk waarvoor Gods zegen gevraagd wordt.Het proces van schilderen verloopt volgens een vast stappemnplan.
|
SchildersIconenschilders beschouwden zich als een instrument van het hogere, een medium tussen hemel en aarde. Daarom zijn iconen zelden gesigneerd en zijn er relatief weinig namen van iconenschilders bekend. De iconenschilder is slechts een instrument in de hand van God.Pas in de 16e eeuw, toen de vraag naar iconen groot werd en ook veel lekenschilders zich toelegden op het vervaardigen van iconen, werden de artistieke talenten van een schilder belangrijker en werden iconen, net zoals in de westerse kunst, soms gesigneerd en gedateerd. Op de achterzijde werd dan gezet: dia cheiros ..., (door de hand van …) gevolgd door de naam. Zo ligt de nadruk op het Goddelijke, de oorsprong van de icoon. Hier een selctie van enkele iconenschilders met naam bekend:
|
DeësisEen deësis (Grieks voor gebed, smeekbede of aanbidding) toont een frontale Christus op een troon als de ultieme rechter. Hij houdt een boek, open of gesloten, in de linkerhand met vaak het citaat Komt allen tot Mij, die vermoeid en belast bent, en Ik zal u verkwikken (Matteüs 11:28).Rechts van hem staat Maria, zijn moeder en aan zijn linkerzijde staat Johannes de Voorloper/de Doper. Beiden staan in de voorspraakhouding: in profiel afgebeeld, lichtjes voorover gebogen en met hun armen en handen in een smekend gebaar. De vorm met drie figuren noemt men de kleine deësis. Bij de zogenaamde Engelen-Deësis zijn Maria en Johannes vervangen door Gabriël en Michaël. Een uitgebreide of grote deësis ontstaat door meer voorsprekers toe te voegen. Uit deze voorstelling ontwikkelden zich afbeeldingen die zich vooral richten op de Christusfiguur. Afbeelding: Deësis (1550-80 Rovne, tempera op paneel, 111 x 140 cm) |
PantokratorChristus wordt als Pantokrator (Grieks voor al-be-heerser), ten halve lijve frontaal weergegeven. Zijn kleren zijn blauw en rood. Deze kleuren symboliseren zijn goddelijke en menselijke natuur.Hij heeft een open of gesloten evangelieboek in de linkerhand. Op de hier afgebeelde icoon staat de Russische tekst van Matteüs 11:28: Kom allen bij Mij, jullie die vermoeid zijn en onder lasten gebukt gaan, Ik zal jullie rust geven. Met de rechterhand maakt hij een zegenend of vermanend gebaar. De pink en de ringvinger raken de duim, de wijsvinger en de middelvinger zijn licht gekromd in een V. Dit wordt ook het gebaar van de leraar genoemd. De twee gestrekte vingers duiden op het mysterie dat Christus zowel God als mens is. De drie gebogen vingers verwijzen naar de Drie-eenheid. In zijn aureool staan dikwijls de letters Ο ΩΝ ('de zijnde' of 'Hij, die Is'), naar de eigennaam waarmee God zich aan Mozes kenbaar maakte in de brandende braamstruik (Exodus 3:14). Ook de afkorting ΙϹ ΧϹ van het Griekse Iesous Christos wordt veelvuldig aangebracht. Zijn gezicht wordt gekenmerkt door strenge blik, lange neus, smalle mond, dunne baard en volle haardos die vanuit een scheiding in het midden in lokken of gevlochten over de rechterschouder hangt. In de westerse kerk evolueerde deze voorstelling tot de Majestas Domini: Christus als rechter bij het laatste oordeel. Ze toont wel overeenkomsten met de kleine deësis wat betreft de afgebeelde personen, hoewel de typische voorspraakhouding zelden voorkomt en Christus ook vaak alleen of in gezelschap van de aartsengel Michaël wordt afgebeeld, die dan de zielen weegt. Meestal worden ook de verdoemden en de rechtvaardigen afgebeeld. Afbeelding: Christus Pantokrator (1850-1900 Uden - Krona (depot), tempera op doek en paneel, 50 x 41 cm) |
Iconostase en DodekaortionIn oosterse kerken is de iconostase een wand met iconen die de altaarruimte (zinnebeeld van het heilige) scheidt van het schip (symbool van het aardse). Als het betaald kan worden bestaat de wand uit vijf registers met iconen die de heilsgeschiedenis verbeelden volgens een vaste, hiërarchische ordening. In het algemeen is dit schema van onder naar boven:
|
2016 Paul Verheijen / Nijmegen |